Motivational drivers of engagement with company social media content : cross-cultural perspective
Chwialkowska, Agnieszka (2017)
Chwialkowska, Agnieszka
Vaasan yliopisto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-738-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-738-5
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Kaikkien sosiaalisessa mediassa aktiivisten yritysten pääasiallisena tavoitteena on sitouttaa käyttäjät tarjottuun sisältöön sekä rohkaista seuraajia painamaan “tykkää”-nappia, kommentoimaan, jakamaan tai ns. tagaamaan yrityksen tuottamaa sisältöä. Vaikka nykyiset tutkimukset lisäävät ymmärrystä sosiaalisen median käytön motiiveista, on niiden konteksti rajoittunut tutkittuun käytökseen, käyttäjiin, alustoihin ja sisältöön. Kansallisen kulttuurin on ehdotettu olevan yksi online-käyttäytymiseen vaikuttavista avaintekijöistä. Tästä huolimatta kulttuurin vaikutuksesta käyttäjiä sitouttaviin sisältöihin on varsin vähän empiiristä tutkimusta. Lisäksi aiemmat tutkimustulokset ovat ristiriitaisia sen suhteen, mitkä kulttuurin dimensioista voivat selittää mahdollisia eroja sitoutumisessa. Edellä mainittujen tutkimusaukkojen täyttämiseksi tämän väitöskirjan tarkoituksena on tunnistaa käyttäjien motiivit sitoutua yritysten sosiaalisessa mediassa tarjoamiin sisältöihin sekä analysoida kuinka nämä motiivit eroavat eri kulttuureissa.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa käyttäjien kokemuksia yritysten luomasta sisällöstä sosiaalisessa mediassa kerättiin päiväkirjamenetelmällä. Aineiston perusteella tunnistettiin käyttäjien motiiveja. Väitöskirjaa varten kerättiin 129 henkilökohtaista reflektiota sekä kymmenen haastattelua triangulaation ja
tulosten validiteetin varmistamiseksi. Tutkimuksen toisessa vaiheessa testattiin hypoteeseja kulttuurien välisistä eroista sitoutumisessa sosiaalisessa mediassa sisältöjen perusteella. Aineisto perustui 1914 päiväkirjamerkintään, jotka kerättiin kolmesta eri maasta: Suomesta, Puolasta ja Yhdysvalloista. Analyysi
pohjautui GLOBE:n kulttuurisiin ulottuvuuksiin: ryhmän sisäiseen kollektivismiin, assertiivisuuteen ja suoritusorientaatioon.
Aiemmat kyselyihin perustuvat sitoutumisen motiiveja selvittäneet tutkimukset ovat perustuneet yleisiin sosiaalisen median käytön syihin. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleiset motiivit käyttää sosiaalista mediaa ja motiviit sitoutua sisältöön eroavat. Tämän lisäksi tutkimus laajentaa FIRO-teoriaa
(Fundamental Interpersonal Relations Orientation) sosiaalisen median kontekstiin yhdistämällä erilaiset sitoutumistavat erilaisiin motiiveihin. Aiemmissa tutkimuksissa on analysoitu lähinnä mielipidejohtajia, kun taas tässä työssä keskitytään laajaan joukkoon kuluttajia, joista suurin osa on passiivisempia. Tulokset
osoittavat, että aiemmin tutkimuksissa tunnistetut itseilmailullisuus tai mielipidejohtajuus eivät motivoi suurinta osaa sosiaalisen median käyttäjistä. Facebookissa käyttäjillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita ja usein ystäviä, joiden kanssa ollaan tekemisissä myös oikeassa elämässä. Väitöskirja osoittaakin, että sitoutumiskäyttäytymistä Facebookissa ohjaavat erilaiset motiivit kuin mielenkiinnon kohteisiin perustuvissa yhteisöissä. Tarkastelemalla käyttäytymisen takana olevia motiiveja kulttuurien välisestä näkökulmasta voidaan aiempia, ristiriitaisia tuloksia selittää näiden tulosten avulla. Tulokset auttavat yrityksiä luomaan sisällöstään houkuttelevampia vetoamalla tärkeimpiin motiiveihin eri kulttuureissa.
Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa käyttäjien kokemuksia yritysten luomasta sisällöstä sosiaalisessa mediassa kerättiin päiväkirjamenetelmällä. Aineiston perusteella tunnistettiin käyttäjien motiiveja. Väitöskirjaa varten kerättiin 129 henkilökohtaista reflektiota sekä kymmenen haastattelua triangulaation ja
tulosten validiteetin varmistamiseksi. Tutkimuksen toisessa vaiheessa testattiin hypoteeseja kulttuurien välisistä eroista sitoutumisessa sosiaalisessa mediassa sisältöjen perusteella. Aineisto perustui 1914 päiväkirjamerkintään, jotka kerättiin kolmesta eri maasta: Suomesta, Puolasta ja Yhdysvalloista. Analyysi
pohjautui GLOBE:n kulttuurisiin ulottuvuuksiin: ryhmän sisäiseen kollektivismiin, assertiivisuuteen ja suoritusorientaatioon.
Aiemmat kyselyihin perustuvat sitoutumisen motiiveja selvittäneet tutkimukset ovat perustuneet yleisiin sosiaalisen median käytön syihin. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat, että yleiset motiivit käyttää sosiaalista mediaa ja motiviit sitoutua sisältöön eroavat. Tämän lisäksi tutkimus laajentaa FIRO-teoriaa
(Fundamental Interpersonal Relations Orientation) sosiaalisen median kontekstiin yhdistämällä erilaiset sitoutumistavat erilaisiin motiiveihin. Aiemmissa tutkimuksissa on analysoitu lähinnä mielipidejohtajia, kun taas tässä työssä keskitytään laajaan joukkoon kuluttajia, joista suurin osa on passiivisempia. Tulokset
osoittavat, että aiemmin tutkimuksissa tunnistetut itseilmailullisuus tai mielipidejohtajuus eivät motivoi suurinta osaa sosiaalisen median käyttäjistä. Facebookissa käyttäjillä on erilaisia kiinnostuksen kohteita ja usein ystäviä, joiden kanssa ollaan tekemisissä myös oikeassa elämässä. Väitöskirja osoittaakin, että sitoutumiskäyttäytymistä Facebookissa ohjaavat erilaiset motiivit kuin mielenkiinnon kohteisiin perustuvissa yhteisöissä. Tarkastelemalla käyttäytymisen takana olevia motiiveja kulttuurien välisestä näkökulmasta voidaan aiempia, ristiriitaisia tuloksia selittää näiden tulosten avulla. Tulokset auttavat yrityksiä luomaan sisällöstään houkuttelevampia vetoamalla tärkeimpiin motiiveihin eri kulttuureissa.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [502]