Corporate brand architecture in cross-border mergers and acquisitions
Barua, Arup (2017)
Barua, Arup
Vaasan yliopisto
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-773-6
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-476-773-6
Kuvaus
vertaisarvioitu
Tiivistelmä
Kansainvälinen fuusio ja yritysosto (CBM&A) on dynaaminen ja kestävä kilpailustrategia. Siihen liittyvää kysymystä yrityksen brändiarkkitehtuurista (CBA) ei kuitenkaan ole painotettu riittävästi CBM&A:ta koskevassa tutkimuksessa viimeisten viiden vuosikymmenen aikana. Tämä väitöstutkimus pyrkiikin selvittämään brändiarkkitehtuurin tehokkaan standardoinnin lähtökohtia ja tuloksia fuusion tai yrityskaupan jälkeisessä tilanteessa. Tutkimuksessa kehitetään resurssiperustaiseen näkemykseen (RVB) ja teollisen organisaation (IO) teoriaan pohjautuva teoreettinen viitekehys yrityksen kilpailutilannetta arvioivan SCPmallin (StructureConductPerformance) näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin tekemällä verkkokysely 124:lle yritysjärjestelyissä vuosien 1990–2014 aikana mukana olleelle yritykselle 29 maassa. Tulokset analysoitiin käyttämällä osittaisten pienimpien neliösummien ja rakenneyhtälömallinnusta (PLSSEM) SmartPLS professional ohjelmiston versiolla 3.
Empiirisen tulokset osoittavat, että yrityksen resurssit, kuten esimerkiksi ostajan vahvemmat brändijohtamisjärjestelmät, yrityksen maine, yrityksen brändin voima ja ostomotiivit – vaikuttavat positiivisesti brändiarkkitehtuurin korkeaan standardointiasteeseen. Toisaalta ostokohteen vahvempi asiakaslähtöinen brändin pääoma johtaa matalampaan standardointiasteeseen. Myös markkina¬orientoituneisuudella on positiivinen vaikutus brändin johtamisjärjestelmiin. Markkinatekijöillä kuten myyjän ja ostokohteen mikro ja makroympäristöjen etäisyydellä on positiivinen vaikutus brändiarkkitehtuurin standardointiin. Tästä huolimatta ostajan maan brändipääoma vaikuttaa epäsuorasti standardoinnin asteeseen brändijohtamisjärjestelmien ja yrityksen maineen kautta. Yllättävää kyllä, kilpailuintensiteetillä ei ollut vaikutusta standardointiin. Tämän lisäksi korkea standardointiaste johtaa epäsuorasti synergististen kilpailuetujen ja yrityksen markkinoilla menestymisen kautta parempaan taloudelliseen tulokseen yritysjärjestelyn jälkeisessä tilanteessa. Erityisesti markkkinoilla menestymisellä on tuntuva suora vaikutus taloudelliseen tulokseen synergistiseen kilpailuetuun verrattuna.
Tämän tutkimuksen mukaan ostajan johtajien tulisi järjestelmällisesti käyttää yritys ja markkinatason tekijöitä kuten brändin johtamisjärjestelmiä, yrityksen mainetta, yrityksen brändivoimaa, ostokohteen matalaa asiakaslähtöistä brändipääomaa, mikro ja makroympäristön etäisyyttä, maan brändipääomaa ja ostomotiiveita päästäkseen tehokkaaseen brändiarkkitehtuurin standardisointiin yritysoston tai fuusion jälkeisessä tilanteessa. Samalla tavoin synergististä kilpailuetua ja markkinatulosta tulisi tarkastella säännöllisesti, jotta brändiarkkitehtuurin standardisoinnin kautta voitaisiin saavuttaa taloudellista menestystä. Kokonaisuudessaan tulokset muodostavat viitekehyksen yritysoston tai fuusion jälkeiselle brändiarkkitehtuurin soveltamiselle.
Empiirisen tulokset osoittavat, että yrityksen resurssit, kuten esimerkiksi ostajan vahvemmat brändijohtamisjärjestelmät, yrityksen maine, yrityksen brändin voima ja ostomotiivit – vaikuttavat positiivisesti brändiarkkitehtuurin korkeaan standardointiasteeseen. Toisaalta ostokohteen vahvempi asiakaslähtöinen brändin pääoma johtaa matalampaan standardointiasteeseen. Myös markkina¬orientoituneisuudella on positiivinen vaikutus brändin johtamisjärjestelmiin. Markkinatekijöillä kuten myyjän ja ostokohteen mikro ja makroympäristöjen etäisyydellä on positiivinen vaikutus brändiarkkitehtuurin standardointiin. Tästä huolimatta ostajan maan brändipääoma vaikuttaa epäsuorasti standardoinnin asteeseen brändijohtamisjärjestelmien ja yrityksen maineen kautta. Yllättävää kyllä, kilpailuintensiteetillä ei ollut vaikutusta standardointiin. Tämän lisäksi korkea standardointiaste johtaa epäsuorasti synergististen kilpailuetujen ja yrityksen markkinoilla menestymisen kautta parempaan taloudelliseen tulokseen yritysjärjestelyn jälkeisessä tilanteessa. Erityisesti markkkinoilla menestymisellä on tuntuva suora vaikutus taloudelliseen tulokseen synergistiseen kilpailuetuun verrattuna.
Tämän tutkimuksen mukaan ostajan johtajien tulisi järjestelmällisesti käyttää yritys ja markkinatason tekijöitä kuten brändin johtamisjärjestelmiä, yrityksen mainetta, yrityksen brändivoimaa, ostokohteen matalaa asiakaslähtöistä brändipääomaa, mikro ja makroympäristön etäisyyttä, maan brändipääomaa ja ostomotiiveita päästäkseen tehokkaaseen brändiarkkitehtuurin standardisointiin yritysoston tai fuusion jälkeisessä tilanteessa. Samalla tavoin synergististä kilpailuetua ja markkinatulosta tulisi tarkastella säännöllisesti, jotta brändiarkkitehtuurin standardisoinnin kautta voitaisiin saavuttaa taloudellista menestystä. Kokonaisuudessaan tulokset muodostavat viitekehyksen yritysoston tai fuusion jälkeiselle brändiarkkitehtuurin soveltamiselle.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [514]