Ulkomaisten verkkokauppojen menestys Suomessa
Harju, Timo (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Ulkomaiset verkkokaupat ovat viime vuosina lyöneet itsensä läpi Suomessa ja suomalaiset verkkokaupat ovat jääneet jalkoihin. Samalla yhä useampi suomalainen käyttää aikaa ja rahaa verkkokauppoihin perinteisten kivijalkakauppojen sijaan. Edellä mainittujen seikkojen vuoksi ulkomaisten verkkokauppojen menestys Suomessa on ajankohtainen ja tutkimisen arvoinen aihe.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia menestystekijöitä ulkomaisten verkkokauppojen takana, keskittyen jo ennalta oletettuihin tekijöihin – markkinointiin ja logistiikkaan. Työ selvittää miten markkinointi ja logistiikka rakentuvat ja ovatko ne mahdollisesti suurimpia syitä miksi suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista.
Työn alussa käydään läpi verkkokaupan kehitystä niin yleisesti ottaen, kuin myös Suomessa. Toisessa osiossa käydään läpi erilaisia markkinointistrategioita ja logistisia ratkaisuja. Seuraavaksi esitellään esimerkkien avulla menestyneitä verkkokauppoja, jotka käyttävät edellä mainittuja strategioita ja ratkaisuja. Työn empiirinen osuus koostuu käyttäjäkyselystä, jonka tarkoitus on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat ostopäätökseen ja liittyykö siihen mahdollisesti tässä työssä esiintyneet asiat. Käyttäjäkysely toteutettiin verkossa täytettävällä lomakkeella.
Työn tuloksena ilmeni, että suurimpina tekijöinä ulkomaisten verkkokauppojen menestyksen takana on hyvin kohdistettu markkinointi, sekä toimiva ja luotettava logistiikka. Vaikka näitä samoja asioita arvostettiin myös kyselyyn vastaajien keskuudessa, selvisi kuitenkin että hinta on tärkein yksittäinen tekijä ostopäätöksen takana, ja kotimaisten verkkokauppojen luotettavuutta pidetään parempana.
Tämän työn tarkoituksena on tutkia menestystekijöitä ulkomaisten verkkokauppojen takana, keskittyen jo ennalta oletettuihin tekijöihin – markkinointiin ja logistiikkaan. Työ selvittää miten markkinointi ja logistiikka rakentuvat ja ovatko ne mahdollisesti suurimpia syitä miksi suomalaiset ostavat ulkomaisista verkkokaupoista.
Työn alussa käydään läpi verkkokaupan kehitystä niin yleisesti ottaen, kuin myös Suomessa. Toisessa osiossa käydään läpi erilaisia markkinointistrategioita ja logistisia ratkaisuja. Seuraavaksi esitellään esimerkkien avulla menestyneitä verkkokauppoja, jotka käyttävät edellä mainittuja strategioita ja ratkaisuja. Työn empiirinen osuus koostuu käyttäjäkyselystä, jonka tarkoitus on selvittää, mitkä asiat vaikuttavat ostopäätökseen ja liittyykö siihen mahdollisesti tässä työssä esiintyneet asiat. Käyttäjäkysely toteutettiin verkossa täytettävällä lomakkeella.
Työn tuloksena ilmeni, että suurimpina tekijöinä ulkomaisten verkkokauppojen menestyksen takana on hyvin kohdistettu markkinointi, sekä toimiva ja luotettava logistiikka. Vaikka näitä samoja asioita arvostettiin myös kyselyyn vastaajien keskuudessa, selvisi kuitenkin että hinta on tärkein yksittäinen tekijä ostopäätöksen takana, ja kotimaisten verkkokauppojen luotettavuutta pidetään parempana.