ICT-PALVELUHANKINTOJEN ARVIOINTI Tapaus: Tiehallinto
Hammar, Mikko (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin Tiehallinnon ICT-palvelunhankintaprosessia kolmen loppuun asti viedyn ICT-hankkeen perusteella. Tarkasteltavat hankkeet olivat kookkaita ja niillä on ollut vaikutus useisiin tietojärjestelmiin ja käyttäjiin. Jokainen tietojärjestelmä on hankittu eri hankintatavalla. Hankintatavat ovat silloisen Tiehallinnon suosimia tapoja. KOKA2008-hankinta toteutettiin osittaisräätälöintinä, jossa palvelualusta rakennettiin eri tuotteista. Häiriötietojärjestelmä toteutettiin kokonaisräätälöintinä tietojärjestelmän spesifisyyden takia. Matka-aikatietopalvelu toteutettiin Tiehallinnon puolelta ensimmäisenä isona palveluhankintana, jossa Tiehallinto osti käytännössä toimittajan tuottamaa tietoa Suomen tieverkolta. Tutkimus on toteutettu hyväksikäyttäen aineistoanalyysiä, jonka pohjalta tehtiin haastattelukysymysten sarja. Tutkimuksen osana on haastatteluanalyysi, jossa haastateltiin projekteissa eri tehtävissä toimineita henkilöitä.
Yritysten keskittäessä toimintansa ydinosaamiseensa on esimerkiksi ICT-ratkaisuja pyritty ulkoistamaan niihin erikoistuneille yrityksille. Ulkoistamisprosessi, erityisesti tietojärjestelmätasolla, on haastava prosessi. Siihen liittyvät tekijät kuten loppukäyttäjät, budjetti, aikataulu ja sidosryhmät luovat lisää haastetta prosessille, jonka odotetaan tuottavan toimiva tietojärjestelmä tai palvelu. Myös valtionhallinnon sisällä on todettu ulkoistamisen olevan ratkaisu, jolla viraston toiminta saadaan kohdistettua enemmän sen ydintoimintoon. Tiehallinto on kokenut saman muutoksen 2000-luvun vaihteessa. Vuoden 2010 alusta Tiehallinnon keskushallinto on osa Liikennevirastoa
Yritysten keskittäessä toimintansa ydinosaamiseensa on esimerkiksi ICT-ratkaisuja pyritty ulkoistamaan niihin erikoistuneille yrityksille. Ulkoistamisprosessi, erityisesti tietojärjestelmätasolla, on haastava prosessi. Siihen liittyvät tekijät kuten loppukäyttäjät, budjetti, aikataulu ja sidosryhmät luovat lisää haastetta prosessille, jonka odotetaan tuottavan toimiva tietojärjestelmä tai palvelu. Myös valtionhallinnon sisällä on todettu ulkoistamisen olevan ratkaisu, jolla viraston toiminta saadaan kohdistettua enemmän sen ydintoimintoon. Tiehallinto on kokenut saman muutoksen 2000-luvun vaihteessa. Vuoden 2010 alusta Tiehallinnon keskushallinto on osa Liikennevirastoa