Palvelukeskuksen tuottavuuden mittaaminen ja suorituskykyperusteinen palkkausjärjestelmä
Hakola, Jetro (2013)
Hakola, Jetro
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman päätarkoituksena on kehittää ja rakentaa case–yrityksen taloustiimille suorituskykyperusteinen palkkausjärjestelmä, joka huomioi ne henkilöstön toimet, jotka ovat koko organisaation arvoketjun kannalta tuottavia. Konstruoitua palkkausjärjestelmää voidaan muunneltuna käyttää taloustiimin lisäksi case–yrityksen palvelukeskuksen muissakin yksiköissä. Tutkimuksen tarkoituksena on myös selkeyttää ja parantaa palvelukeskuksen tuottavuuden, seurannan ja kustannusten mitattavuutta (=palveluiden hinnoittelua), erityisesti talouspalveluiden näkökulmasta. Tutkielman tutkimusote on konstruktiivinen ja tutkimus toteutettiin yhdessä case–yrityksen kanssa.
Teoriaosassa käsitellään organisaation palvelukeskusta ja sen asemoitumista organisaatiossa. Teoriaosassa eritellään tutkimuksia ja teoriaa palvelukeskuksen ja erityisesti talouspalveluiden tuottavuudesta ja sen mittaamisesta. Koska konstruktiona on uusi suorituskykyperusteinen palkkausjärjestelmä, on teoriaa valittu myös palkkausjärjestelmistä ja niiden tuottavuus- ja motivaatiovaikutuksista henkilöstöön.
Konstruoitu suorituskykyperusteinen palkkausjärjestelmä on motivoivampi ja tuottavampi kuin case–yrityksen palvelukeskuksen nykyinen palkkausjärjestelmä. Konstruktiossa esitelty toimintolaskentamenetelmä soveltuu palvelukeskuksen talouspalveluiden kustannusten selvittämiseen ja hinnoitteluun. Kaikkia ominaisuuksia ei kuitenkaan otettu vielä sellaisenaan käyttöön case–yrityksessä, mutta kehittämistä jatketaan ja konstruktion ominaisuuksia tullaan hyödyntämään johdon päätöksenteon tukena. Lisäksi kyselytutkimusten tuottama informaatio oli ensiarvoisen arvokasta palvelukeskuksen nykytilan kartoittamisen kannalta.
Teoriaosassa käsitellään organisaation palvelukeskusta ja sen asemoitumista organisaatiossa. Teoriaosassa eritellään tutkimuksia ja teoriaa palvelukeskuksen ja erityisesti talouspalveluiden tuottavuudesta ja sen mittaamisesta. Koska konstruktiona on uusi suorituskykyperusteinen palkkausjärjestelmä, on teoriaa valittu myös palkkausjärjestelmistä ja niiden tuottavuus- ja motivaatiovaikutuksista henkilöstöön.
Konstruoitu suorituskykyperusteinen palkkausjärjestelmä on motivoivampi ja tuottavampi kuin case–yrityksen palvelukeskuksen nykyinen palkkausjärjestelmä. Konstruktiossa esitelty toimintolaskentamenetelmä soveltuu palvelukeskuksen talouspalveluiden kustannusten selvittämiseen ja hinnoitteluun. Kaikkia ominaisuuksia ei kuitenkaan otettu vielä sellaisenaan käyttöön case–yrityksessä, mutta kehittämistä jatketaan ja konstruktion ominaisuuksia tullaan hyödyntämään johdon päätöksenteon tukena. Lisäksi kyselytutkimusten tuottama informaatio oli ensiarvoisen arvokasta palvelukeskuksen nykytilan kartoittamisen kannalta.