The Absent Girl in Scouting for Boys
Österhom, Anna (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Den här studien analyserar den frånvarande flickan i Robert Baden-Powells Scouting for Boys (2005). Denna handbok i scouting utkom för första gången 1908 och ledde till att scoutrörelsen grundades. I denna avhandling används en nytryckt version av den första upplagan.
Avsikten med studien är att studera om och hur flickor och kvinnor marginaliseras i Scouting for Boys. I studien analyseras den frånvarande flickan från tre olika perspektiv: sexistiskt språk, relationen till imperalismen samt olika uppgifter som traditionellt anses vara manliga eller kvinnliga. Hypotesen för denna avhandling är att Baden-Powell underförstått marginaliserar flickor genom att tydligt betona maskulinitet. Teoridelen för denna studie består av Pierre Machereys teorier om att någonting alltid uetlämnas medvetet eller omedvetet då man talar samt teorier om könsskillnader.
Studien visar att flickor marginaliseras i Scouting for Boys på grund av att författaren använder sig utav ett sexistiskt språk och att de förväntas utföra syslor som traditionellt tillhört dem, till exempel att ta hand om barn och hushåll. Dock är flickor också frånvarande i boken i och med att pojkar uppmuntras till att bli självständiga individer som klarar av att sköta så kallade kvinnosysslor på läger och i vildmarken. Flickor marginaliseras också då Baden-Powell uttryckligen betonar manlighet och dess betydelse för det engelska imperiet. Flickor nämns sällan i boken och då de nämns är det oftast som hjälplösa och svaga personer som behöver en mans hjälp. Källor visar att Baden-Powell inte motsatte sig att flickor blev scouter men högst troligen hade han inte flickor i åtanke då han skrev denna bok, vilket namnet Scouting for Boys visar.
Avsikten med studien är att studera om och hur flickor och kvinnor marginaliseras i Scouting for Boys. I studien analyseras den frånvarande flickan från tre olika perspektiv: sexistiskt språk, relationen till imperalismen samt olika uppgifter som traditionellt anses vara manliga eller kvinnliga. Hypotesen för denna avhandling är att Baden-Powell underförstått marginaliserar flickor genom att tydligt betona maskulinitet. Teoridelen för denna studie består av Pierre Machereys teorier om att någonting alltid uetlämnas medvetet eller omedvetet då man talar samt teorier om könsskillnader.
Studien visar att flickor marginaliseras i Scouting for Boys på grund av att författaren använder sig utav ett sexistiskt språk och att de förväntas utföra syslor som traditionellt tillhört dem, till exempel att ta hand om barn och hushåll. Dock är flickor också frånvarande i boken i och med att pojkar uppmuntras till att bli självständiga individer som klarar av att sköta så kallade kvinnosysslor på läger och i vildmarken. Flickor marginaliseras också då Baden-Powell uttryckligen betonar manlighet och dess betydelse för det engelska imperiet. Flickor nämns sällan i boken och då de nämns är det oftast som hjälplösa och svaga personer som behöver en mans hjälp. Källor visar att Baden-Powell inte motsatte sig att flickor blev scouter men högst troligen hade han inte flickor i åtanke då han skrev denna bok, vilket namnet Scouting for Boys visar.