Takakansitekstit kirjaa kauppaamassa. Tarkastelun kohteena genren rakenne ja promotionaalisuus
Öhman, Pipsa (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Takakansitekstit ovat monimuotoinen ja toisinaan hyvinkin erilaisista osista koostuva tekstilaji ja siksi kiinnosta genreanalyysin kohde. Takakansitekstien genreä tarkastelevan tutkimuksen aineistoksi valikoitui kymmenen kovakantisten kirjojen takakansitekstiä sekä kymmenen taskukirjojen takakansitekstiä. Tavoitteena oli tutkia näiden tekstien geneeristä rakennetta sekä selvittää, miten mainonnan diskurssi esiintyy takakansiteksteissä. Sivutavoitteena oli vertailla näiden kahden aineistoryhmän eroja.
Tutkimus eteni Bhatian genrejen analysointiin luodun mallin mukaisesti, jonka lähtökohtana on hahmottaa genren kommunikatiivinen päämäärä. Takakansiteksteillä tämä päämäärä on lukijan suostuttelu lukemaan kirja. Bhatian mallin mukaisesti tutkimuksessa analysoitiin takakansitekstien rakennetta hahmottamalla teksteissä toistuvat siirtymät sekä askeleet, jotka toteuttavat näitä siirtymiä. Teksteissä toistuivat siirtymät: 1. kiinnostuksen herättäminen, 2. sisällön kuvaus, 3. arviointi ja 4. kirjailijan esittely. Näistä siirtymistä ainoastaan sisällön kuvaus esiintyi kaikissa teksteissä, joten sen voi tulkita genren pakolliseksi siirtymäksi. Kovakantisten ja taskukirjojen välille suurimman rakenteellisen eron muodosti kirjailijan esittely -siirtymä, joka esiintyi jokaisessa kovakantisen kirjan takakansitekstissä, mutta oli harvinainen taskukirjojen takakansiteksteissä. Mainosdiskurssille ominaisia piirteitä takakansiteksteissä olivat esimerkiksi retoriset kysymykset, elliptiset lauserakenteet, positiivisesti sävyttyneiden adjektiivien ja imperatiivin runsas käyttö sekä muut kiinnostusta herättävät tehokeinot, kuten virkkeen loppuminen kolmeen pisteeseen.
Tutkimuksen myötä selvisi, että takakansitekstien genren sisällä esiintyy suurta rakenteellista ja tyylillistä vaihtelua niin, ettei kaikkia takakansitekstejä välttämättä tunnistaisi genrensä edustajaksi, jos ne eivät sijaitsisi kirjan takakannessa. Tästä syystä genren määrittelyssä tulisi ottaa huomioon myös viestintäkanava. Tutkimuksessa nousi esiin myös se, että monifunktioisten takakansitekstien taustalla vaikuttavat tavoitteet eivät ole aina selvästi havaittavia. Näennäisesti tiedottavienkin siirtymienkin taustalla vaikuttaa kaupallinen tavoite.
Tutkimus eteni Bhatian genrejen analysointiin luodun mallin mukaisesti, jonka lähtökohtana on hahmottaa genren kommunikatiivinen päämäärä. Takakansiteksteillä tämä päämäärä on lukijan suostuttelu lukemaan kirja. Bhatian mallin mukaisesti tutkimuksessa analysoitiin takakansitekstien rakennetta hahmottamalla teksteissä toistuvat siirtymät sekä askeleet, jotka toteuttavat näitä siirtymiä. Teksteissä toistuivat siirtymät: 1. kiinnostuksen herättäminen, 2. sisällön kuvaus, 3. arviointi ja 4. kirjailijan esittely. Näistä siirtymistä ainoastaan sisällön kuvaus esiintyi kaikissa teksteissä, joten sen voi tulkita genren pakolliseksi siirtymäksi. Kovakantisten ja taskukirjojen välille suurimman rakenteellisen eron muodosti kirjailijan esittely -siirtymä, joka esiintyi jokaisessa kovakantisen kirjan takakansitekstissä, mutta oli harvinainen taskukirjojen takakansiteksteissä. Mainosdiskurssille ominaisia piirteitä takakansiteksteissä olivat esimerkiksi retoriset kysymykset, elliptiset lauserakenteet, positiivisesti sävyttyneiden adjektiivien ja imperatiivin runsas käyttö sekä muut kiinnostusta herättävät tehokeinot, kuten virkkeen loppuminen kolmeen pisteeseen.
Tutkimuksen myötä selvisi, että takakansitekstien genren sisällä esiintyy suurta rakenteellista ja tyylillistä vaihtelua niin, ettei kaikkia takakansitekstejä välttämättä tunnistaisi genrensä edustajaksi, jos ne eivät sijaitsisi kirjan takakannessa. Tästä syystä genren määrittelyssä tulisi ottaa huomioon myös viestintäkanava. Tutkimuksessa nousi esiin myös se, että monifunktioisten takakansitekstien taustalla vaikuttavat tavoitteet eivät ole aina selvästi havaittavia. Näennäisesti tiedottavienkin siirtymienkin taustalla vaikuttaa kaupallinen tavoite.