Representations of Leaders in Education and recruitment Advertisements in
Ylipelkonen, Sanna (2010)
Ylipelkonen, Sanna
2010
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena ovat esimiestehtävissä työskenteleville henkilöille suunnatut koulutusmainokset, sekä ylemmän johtotason työpaikkailmoitukset, jotka ovat julkaistu The Economist -lehdessä. Tutkimuksen taustalla oli havainto kansainvälisyyden lisääntymisestä ja kulttuurierojen tunnistamisesta työpaikoilla.
Tavoitteena on selvittää semioottisen tutkimuksen avulla, millaisia representaatioita johtajista välittyy mainoksissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena on, minkälaisia ominaisuuksia ja taitoja koulutusmainokset painottavat, ja millaisia kriteerejä työpaikkailmoituksissa esiintyy, ja selvittää miten ominaisuudet ja taidot vastaavat työpaikkailmoitusten kriteereihin. Tutkielma on poikkitieteellinen, jonka teoreettinen viitekehys pohjautui semiotiikkaan, mainontaan ja johtajuuteen. Keskityin molemmissa mainostyypeissä sekä verbaalisiin että visuaalisiin elementteihin.
Analyysistä selviää, että koulutusmainoksissa pääpaino on kansainvälisessä johtajuudessa, jotta johtaja kykenee johtaa monikulttuurisessa ympäristössä, tehokkaassa johtajuudessa ja johtamistaitojen parantamisessa. Selkeä viesti on, että jatkuva oppiminen on tie menestykseen. Työpaikkailmoitusten osalta kävi ilmi, että myös niissä kansainvälinen kokemus on erittäin tärkeä. Lisäksi tietyt tehokkaaseen johtajuuteen viittaavat ominaisuudet ja taidot esiintyivät ilmoituksissa. Kaiken kaikkiaan kävi ilmi, että valmiudet toimia johtotehtävissä kansainvälisellä tasolla on se, mitä nykymaailman bisnesmaailma vaatii.
Tavoitteena on selvittää semioottisen tutkimuksen avulla, millaisia representaatioita johtajista välittyy mainoksissa. Keskeisenä kiinnostuksen kohteena on, minkälaisia ominaisuuksia ja taitoja koulutusmainokset painottavat, ja millaisia kriteerejä työpaikkailmoituksissa esiintyy, ja selvittää miten ominaisuudet ja taidot vastaavat työpaikkailmoitusten kriteereihin. Tutkielma on poikkitieteellinen, jonka teoreettinen viitekehys pohjautui semiotiikkaan, mainontaan ja johtajuuteen. Keskityin molemmissa mainostyypeissä sekä verbaalisiin että visuaalisiin elementteihin.
Analyysistä selviää, että koulutusmainoksissa pääpaino on kansainvälisessä johtajuudessa, jotta johtaja kykenee johtaa monikulttuurisessa ympäristössä, tehokkaassa johtajuudessa ja johtamistaitojen parantamisessa. Selkeä viesti on, että jatkuva oppiminen on tie menestykseen. Työpaikkailmoitusten osalta kävi ilmi, että myös niissä kansainvälinen kokemus on erittäin tärkeä. Lisäksi tietyt tehokkaaseen johtajuuteen viittaavat ominaisuudet ja taidot esiintyivät ilmoituksissa. Kaiken kaikkiaan kävi ilmi, että valmiudet toimia johtotehtävissä kansainvälisellä tasolla on se, mitä nykymaailman bisnesmaailma vaatii.