Difficult features of English segmental pronunciation for Finns and related exercises in the third grade workbooks
Honka, Sirpa (2014)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tavoitteena on selvittää, mitä niistä englannin segmentaalisen ääntämisen piirteistä, jotka ovat vaikeita suomenkielisille oppilaille, sekä ovat tärkeitä ymmärrettävyyden kannalta, on otettu huomioon kolmannen luokan työkirjojen tehtävissä. Segmentaalisen ääntämisen lisäksi on huomioitu sananpaino sekä englannin ja suomen puhuttujen ja kirjoitettujen muotojen eroista johtuvat vaikeudet. Tutkimusaineistona ovat vuosina 2001–2009 julkaistut kolmannen luokan oppikirjasarjojen työkirjat ja niissä tehtävät, jotka on suunniteltu äänteiden ja sananpainon harjoitteluun. Myös kirjasarjoihin kuuluvia opettajan oppaita on käytetty materiaalina. Metodina on todettujen ongelmallisten ja ääntämisen ymmärrettävyyden kannalta tärkeiden piirteiden ja kerätyn aineiston määrällinen vertailu.
Tutkimus osoittaa, että segmentaalisista ongelmallisista piirteistä eniten huomiota on kiinnitetty englannin obstruenttien fortis/lenis oppositioon, mutta ainoastaan sanan alussa. Kuitenkin myös sananloppuinen oppositio aiheuttaa ongelmia ymmärtämiseen ja tähän tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Äänteen oikeaan muodostamiseen ja sen kuulemiseen kiinnitettiin toiseksi eniten huomita, mutta vain kaksi kuudesta oppikirjasta sisälsi harjoituksia siihen liittyen. Englannin kielen foneettinen kirjoitus on mukana oppikirjoissa opetuksen alusta lähtien, mutta sen käyttöä ja merkitystä ei selitetä oppilaille, vaikka se on täysin uusi asia suomenkielisille oppilaille. Allofonisiin eroihin kiinnitettiin hyvin huomiota. Vokaalien osalta huomioitavaa on, että pitkää vokaaliäännettä verrattiin tehtävissä suomalaiseen pitkään vokaaliin, vaikka vokaalin pituus ei englannin kielessä ole sanoja erottava piirre samalla lailla kuin suomen kielessä. Vokaalin pituus ei kuitenkaan ole merkityksetön englannin kielessäkään ja liittyen esimerkiksi fortis/lenis oppositioon, se vaikuttaa puheen ymmärrettävyyteen. Enemmän huomiota pitäisi kiinnittää siihen, miten englannin vokaalin pituuseroa opetetaan. Sananpainon opettamiseen ei tutkitussa materiaalissa kiinnitetty ollenkaan huomiota, vaikka se on ongelmallinen suomenkielisille oppilaille ja vaikuttaa ymmärrettävyyteen.
Tutkimus osoittaa, että segmentaalisista ongelmallisista piirteistä eniten huomiota on kiinnitetty englannin obstruenttien fortis/lenis oppositioon, mutta ainoastaan sanan alussa. Kuitenkin myös sananloppuinen oppositio aiheuttaa ongelmia ymmärtämiseen ja tähän tulisi kiinnittää enemmän huomiota. Äänteen oikeaan muodostamiseen ja sen kuulemiseen kiinnitettiin toiseksi eniten huomita, mutta vain kaksi kuudesta oppikirjasta sisälsi harjoituksia siihen liittyen. Englannin kielen foneettinen kirjoitus on mukana oppikirjoissa opetuksen alusta lähtien, mutta sen käyttöä ja merkitystä ei selitetä oppilaille, vaikka se on täysin uusi asia suomenkielisille oppilaille. Allofonisiin eroihin kiinnitettiin hyvin huomiota. Vokaalien osalta huomioitavaa on, että pitkää vokaaliäännettä verrattiin tehtävissä suomalaiseen pitkään vokaaliin, vaikka vokaalin pituus ei englannin kielessä ole sanoja erottava piirre samalla lailla kuin suomen kielessä. Vokaalin pituus ei kuitenkaan ole merkityksetön englannin kielessäkään ja liittyen esimerkiksi fortis/lenis oppositioon, se vaikuttaa puheen ymmärrettävyyteen. Enemmän huomiota pitäisi kiinnittää siihen, miten englannin vokaalin pituuseroa opetetaan. Sananpainon opettamiseen ei tutkitussa materiaalissa kiinnitetty ollenkaan huomiota, vaikka se on ongelmallinen suomenkielisille oppilaille ja vaikuttaa ymmärrettävyyteen.