Femininities in Marian Keyes’s This Charming Man: A Discourse Analytical Approach
Watt, Anna (2012)
Watt, Anna
2012
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia femininiteettejä (femininities) irlantilaisen kirjailijan Marian Keyesin romaanissa This Charming Man, joka lukeutuu niin kutsuttuun chick lit -genreen. Koska sukupuoli-identiteettiä kommunikoidaan diskurssien kautta, käytettiin tutkimuksen välineenä kriittistä diskurssianalyysiä (CDA), ja tarkemmin Jane Sunderlandin ehdottamaa subjektiivisuuteen perustuvaa kriittisen diskurssianalyysin keinoa. Yhtenä taustateoriana tässä tutkimuksessa käytettin Judith Butlerin teoriaa performatiivisesta sukupuolikäsityksestä, joka kumoaa sukupuolen biologisiin ominaisuuksiin perustuvan kaksijakoisuuden.
Tarkoituksena oli selvittää, suorittavatko romaanin nais- ja mieshenkilöt perinteisiä femininiteettejä heijastaen patriarkaalista ajattelua vai perinteisestä poikkeavia (subversive), feministiseen arvomaailmaan viittaavia femininiteettejä. Tutkimuksessa käytettiin kriittistä, feminististä näkökulmaa diskursseja arvioitaessa ja tunnistaessa. Koska feministisestä näkökulmasta chick lit -genre ja sen edustama jälkifeministinen maailma voidaan nähdä pohjimmiltaan patriarkaalisena, oletuksena oli, että romaanin hahmot suosisivat lähinnä perinteisiä arvoja heijastavia dominoivia diskursseja. Sillä kirjailija Marian Keyesin tiedettiin usein kirjoittavan feminismin kannalta kiinnostavista aiheista, toisena oletuksena oli, että joitakin feministisiä diskursseja voitaisiin todennäköisesti havaita.
Romaanista tunnistettiin yhteensä yhdeksäntoista femininiteettejä kommunikoivaa diskurssia, joista kymmenen havaittiin olevan patriarkaalisia ja edustavan perinteisiä femininiteettejä. Yhdeksän diskurssin todettiin siis heijastavan feministisiä arvoja ja edustavan perinteisestä poikkeavia femininiteettejä. Romaanin voitiin todeta edustavan feminististä arvomaailmaa suuremmassa määrin kuin tutkimuksen alussa oletettiin. Romaanin diskursseista voitiin havaita näkemys jälkifeministisestä maailmasta, joka on eräänlainen vastakohtaisuuksiin perustuva feminismin ja patriarkaalisuuden taistelukenttä.
Tarkoituksena oli selvittää, suorittavatko romaanin nais- ja mieshenkilöt perinteisiä femininiteettejä heijastaen patriarkaalista ajattelua vai perinteisestä poikkeavia (subversive), feministiseen arvomaailmaan viittaavia femininiteettejä. Tutkimuksessa käytettiin kriittistä, feminististä näkökulmaa diskursseja arvioitaessa ja tunnistaessa. Koska feministisestä näkökulmasta chick lit -genre ja sen edustama jälkifeministinen maailma voidaan nähdä pohjimmiltaan patriarkaalisena, oletuksena oli, että romaanin hahmot suosisivat lähinnä perinteisiä arvoja heijastavia dominoivia diskursseja. Sillä kirjailija Marian Keyesin tiedettiin usein kirjoittavan feminismin kannalta kiinnostavista aiheista, toisena oletuksena oli, että joitakin feministisiä diskursseja voitaisiin todennäköisesti havaita.
Romaanista tunnistettiin yhteensä yhdeksäntoista femininiteettejä kommunikoivaa diskurssia, joista kymmenen havaittiin olevan patriarkaalisia ja edustavan perinteisiä femininiteettejä. Yhdeksän diskurssin todettiin siis heijastavan feministisiä arvoja ja edustavan perinteisestä poikkeavia femininiteettejä. Romaanin voitiin todeta edustavan feminististä arvomaailmaa suuremmassa määrin kuin tutkimuksen alussa oletettiin. Romaanin diskursseista voitiin havaita näkemys jälkifeministisestä maailmasta, joka on eräänlainen vastakohtaisuuksiin perustuva feminismin ja patriarkaalisuuden taistelukenttä.