Henkilöstökoulutuksen ulkoistaminen
Wahlsten, Evelina (2014)
Wahlsten, Evelina
2014
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on luoda kokonaiskuva jäsentämällä hajanaista henkilöstökoulutuksen ulkoistamista koskevaa kirjallisuutta. Tutkimusaineistoksi ovat valikoituneet tieteelliset artikkelit, katsaukset ja tutkimukset, joiden sisältö on näkökulmien ja teoreettisten lähtökohtien suhteen melko laaja. Aineiston jäsentely katsotaan tarpeelliseksi, sillä henkilöstökoulutus on yritykselle merkittävä keino kehittää olemassa olevaa osaamista sekä hankkia uutta tietaitoa, minkä lisäksi palvelujen ulkoistaminen on sekä yleistyvä ilmiö että mahdollisuus yritykselle parantaa kilpailukykyään.
Tutkimusotteeksi on valikoitunut normatiivinen lähestymistapa, joka pyrkii ohjeita antaviin tutkimustuloksiin. Analyysitapana käytetään teemoittelua, jossa hyödynnetään kumppanuuden analysoinnin teoreettista viitekehystä (Vesalainen 2002), joka tarkastelee kahden yrityksen välisiä sidoksia.
Henkilöstökoulutuksen ulkoistamista tarkastellaan siten kahdenvälisen suhteen kautta, jonka keskiössä ovat koulutuspalvelut ja yritysten välille ulkoistamisyhteistyön kautta syntyvät sidokset. Koulutuksen sisällön strategisuus ja liiketoiminnalliset sekä organisationaaliset sidokset vaikuttavat siihen, millainen suhde osapuolten välille muodostuu ja kuinka syväksi se voi kehittyä. Tutkielmassa pyritään antamaan kattava näkemys henkilöstökoulutuksen ulkoistamisesta sekä siihen liittyvistä hyödyistä, haasteista ja onnistuneen ulkoistamisen edellytyksistä.
Tutkimuksessa päädyttiin siihen lopputulokseen, että strategiset koulutuspalvelut edellyttävät tiivistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta, kun taas tuki- ja yleispalvelujen ulkoistaminen voi perustua hyvin laadittuun sopimukseen. Lisäksi koulutuspalveluja ulkoistetaan pääasiassa kahdesta syystä, kustannustehokkuuden saavuttamiseksi tai puuttuvan osaamisen hankkimiseksi. Tavoitteena on tällöin parantaa koulutuspalvelujen laatua toimittajalta saatavan erityisasiantuntijuuden tai tehokkaamman toimittamisen kautta. Tutkielman lopputulemana on tutkimusaineiston pohjalta laadittu, keskeiset teemat ja osa-alueet sisältävä, teoreettinen malli ulkoistamissuhteen hallitsemiseksi.
Tutkimusotteeksi on valikoitunut normatiivinen lähestymistapa, joka pyrkii ohjeita antaviin tutkimustuloksiin. Analyysitapana käytetään teemoittelua, jossa hyödynnetään kumppanuuden analysoinnin teoreettista viitekehystä (Vesalainen 2002), joka tarkastelee kahden yrityksen välisiä sidoksia.
Henkilöstökoulutuksen ulkoistamista tarkastellaan siten kahdenvälisen suhteen kautta, jonka keskiössä ovat koulutuspalvelut ja yritysten välille ulkoistamisyhteistyön kautta syntyvät sidokset. Koulutuksen sisällön strategisuus ja liiketoiminnalliset sekä organisationaaliset sidokset vaikuttavat siihen, millainen suhde osapuolten välille muodostuu ja kuinka syväksi se voi kehittyä. Tutkielmassa pyritään antamaan kattava näkemys henkilöstökoulutuksen ulkoistamisesta sekä siihen liittyvistä hyödyistä, haasteista ja onnistuneen ulkoistamisen edellytyksistä.
Tutkimuksessa päädyttiin siihen lopputulokseen, että strategiset koulutuspalvelut edellyttävät tiivistä yhteistyötä ja vuorovaikutusta, kun taas tuki- ja yleispalvelujen ulkoistaminen voi perustua hyvin laadittuun sopimukseen. Lisäksi koulutuspalveluja ulkoistetaan pääasiassa kahdesta syystä, kustannustehokkuuden saavuttamiseksi tai puuttuvan osaamisen hankkimiseksi. Tavoitteena on tällöin parantaa koulutuspalvelujen laatua toimittajalta saatavan erityisasiantuntijuuden tai tehokkaamman toimittamisen kautta. Tutkielman lopputulemana on tutkimusaineiston pohjalta laadittu, keskeiset teemat ja osa-alueet sisältävä, teoreettinen malli ulkoistamissuhteen hallitsemiseksi.