Pk-yrityksen sisäisen viestinnän kehittäminen: case Polar Mills Oy
Viherlampi, Jonna (2017)
Viherlampi, Jonna
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
TIIVITSELMÄ:
Sisäinen viestintä yrityksissä on erityisen tärkeä voimavara, jota tulee vaalia. Viestintä välineet ovat kehittyneet nopeasti ja niitä tulisi hyödyntää kaiken kokoisessa yritystoiminnassa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sisäisen viestinnän nykytilaa kohdeyrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen kohdeyrityksen on Helsingin Myllyn Vaasan yksikkö. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään henkilökunnan näkemykset sisäiseen viestintään ja sen kehittämiseen intranetin avulla. Tavoitteena oli huomioida eri työalueilla toimivien henkilöiden erot koskien intranetin tarvetta. Tutkimuksessa pyrittiin antamaan konkreettiset ehdotukset kohdeyrityksen sisäisen viestinnän kehittämiselle.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin sisäisen viestinnän eri osa-alueiden teoriaa, sekä luonnehdittiin intranetin maailmaa, kohdeyrityksen nykytilan esittelyä unohtamatta. Tutkimusongelmaa lähestyttiin laadullisesti ja käytännönläheisesti. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelut, joissa haastateltiin kohdeyrityksen henkilökuntaa eri työalueilta. Haastattelut analysointiin teemoittelemalla sekä vertailemalla eri tuotannon työntekijöiden ja toimihenkilöiden tarpeita ja näkemyksiä keskenään.
Tutkimustulosten perusteella nähtiin kohdeyrityksen henkilökunnan väliset erot sisäisen viestinnän kehittämiseen liittyen ja heidän yhteinen näkemys intranetin tarpeelle oli todettu. Tulosten mukaan sisäisen viestinnän haasteita toivat yhteisen viestintävälineen puuttuminen, epäselvät viestinnän roolit ja tiedonkulun rikkonaisuus. Näihin haluttiin muutosta ja kehitystä intranetin avulla. Intranet mahdollistaisi henkilökunnalle yhden yhteisen viestintä välineen, joka toimisi myös mobiilisti. Tutkimuksen tuloksena syntyivät konkreettiset kehittämisehdotukset ongelmiin. Ehdotuksia tullaan hyödyntämään kohdeyrityksen sisäisessä viestinnässä.
Sisäinen viestintä yrityksissä on erityisen tärkeä voimavara, jota tulee vaalia. Viestintä välineet ovat kehittyneet nopeasti ja niitä tulisi hyödyntää kaiken kokoisessa yritystoiminnassa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan sisäisen viestinnän nykytilaa kohdeyrityksen näkökulmasta. Tutkimuksen kohdeyrityksen on Helsingin Myllyn Vaasan yksikkö. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään henkilökunnan näkemykset sisäiseen viestintään ja sen kehittämiseen intranetin avulla. Tavoitteena oli huomioida eri työalueilla toimivien henkilöiden erot koskien intranetin tarvetta. Tutkimuksessa pyrittiin antamaan konkreettiset ehdotukset kohdeyrityksen sisäisen viestinnän kehittämiselle.
Teoriaosuudessa tarkasteltiin sisäisen viestinnän eri osa-alueiden teoriaa, sekä luonnehdittiin intranetin maailmaa, kohdeyrityksen nykytilan esittelyä unohtamatta. Tutkimusongelmaa lähestyttiin laadullisesti ja käytännönläheisesti. Tutkimusmenetelmänä oli teemahaastattelut, joissa haastateltiin kohdeyrityksen henkilökuntaa eri työalueilta. Haastattelut analysointiin teemoittelemalla sekä vertailemalla eri tuotannon työntekijöiden ja toimihenkilöiden tarpeita ja näkemyksiä keskenään.
Tutkimustulosten perusteella nähtiin kohdeyrityksen henkilökunnan väliset erot sisäisen viestinnän kehittämiseen liittyen ja heidän yhteinen näkemys intranetin tarpeelle oli todettu. Tulosten mukaan sisäisen viestinnän haasteita toivat yhteisen viestintävälineen puuttuminen, epäselvät viestinnän roolit ja tiedonkulun rikkonaisuus. Näihin haluttiin muutosta ja kehitystä intranetin avulla. Intranet mahdollistaisi henkilökunnalle yhden yhteisen viestintä välineen, joka toimisi myös mobiilisti. Tutkimuksen tuloksena syntyivät konkreettiset kehittämisehdotukset ongelmiin. Ehdotuksia tullaan hyödyntämään kohdeyrityksen sisäisessä viestinnässä.