Balanced Scorecard strategisena johtamisjärjestelmänä jakeluliiketoiminnassa, case: Itella Oyj
Forstén, Olli (2008)
Forstén, Olli
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Itella Oyj:n jakeluliiketoiminnassa Balanced Scorecardin toimivuus strategisena johtamisjärjestelmänä organisaation eri tasoilla. Tutkimuksen muina tavoitteina oli selvittää Balanced Scorecardissa olevien tavoitteiden ja niiden toteutumisen viestintää, eri organisaatiotasojen sitoutumista ja motivaatiota Balanced Scorecardissa oleviin tavoitteisiin ja niiden saavuttamisen perusteella toteutettavaan palkitsemiseen.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen henkilökuntaa sekä lähettämällä 778 kyselylomaketta organisaation eri tehtävissä oleville työntekijöille. Vastausprosentiksi muodostui 56. Aineisto analysoitiin käyttämällä ristiintaulukointia ja χ² -riippumattomuustestiä.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Balanced Scorecardin toimivuus strategisena johtamisjärjestelmänä Itella Oyj:n jakeluliiketoiminnan eri ammattiryhmissä oli erilainen. Merkittävimmät erot ammattiryhmien välillä syntyivät liiketoiminnassa tehtävien muutosten ymmärtämisessä. Alemmilla organisaatiotasoilla toiminnoissa tehtävien muutosten vaikutukset jäivät usein epäselviksi. Työntekijätason mielestä Balanced Scorecard ei parantanut organisaation johtamista, vaan järjestelmä toimi liiketoiminnan seurantajärjestelmänä. Balanced Scorecardin viestinnän onnistumisessa ja toimintamallin selkeydessä oli tutkimuksen mukaan merkittävät näkemyserot ammattiryhmien välillä. Palkitsemiskriteerien selkeyden ja oikeellisuuden suhteen nähtiin parantamisen varaa. Palkitsemismenetelmät ja -perusteet tulisi olla paremmin kaikkien ammattiryhmien tiedossa.
Tutkimuksen empiirinen aineisto kerättiin haastattelemalla yrityksen henkilökuntaa sekä lähettämällä 778 kyselylomaketta organisaation eri tehtävissä oleville työntekijöille. Vastausprosentiksi muodostui 56. Aineisto analysoitiin käyttämällä ristiintaulukointia ja χ² -riippumattomuustestiä.
Tutkimustulosten perusteella voitiin todeta, että Balanced Scorecardin toimivuus strategisena johtamisjärjestelmänä Itella Oyj:n jakeluliiketoiminnan eri ammattiryhmissä oli erilainen. Merkittävimmät erot ammattiryhmien välillä syntyivät liiketoiminnassa tehtävien muutosten ymmärtämisessä. Alemmilla organisaatiotasoilla toiminnoissa tehtävien muutosten vaikutukset jäivät usein epäselviksi. Työntekijätason mielestä Balanced Scorecard ei parantanut organisaation johtamista, vaan järjestelmä toimi liiketoiminnan seurantajärjestelmänä. Balanced Scorecardin viestinnän onnistumisessa ja toimintamallin selkeydessä oli tutkimuksen mukaan merkittävät näkemyserot ammattiryhmien välillä. Palkitsemiskriteerien selkeyden ja oikeellisuuden suhteen nähtiin parantamisen varaa. Palkitsemismenetelmät ja -perusteet tulisi olla paremmin kaikkien ammattiryhmien tiedossa.