Itsensä johtaminen johtamisen ydinelementtinä
Valtonen, Teija (2008)
Valtonen, Teija
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Itsensä johtamisen merkitys on huomattu vasta viime aikoina organisaatiorakenteiden muuttuessa ja kilpailun kiristyessä. Vastuuta on alettu siirtämään organisaatioiden joka tasolle ja yksilötasolta lähtevä oman itsensä johtaminen tulee alati tärkeämmäksi. On alettu ymmärtämään, että organisaatioiden voimavara piilee niissä yksilöissä, jotka siellä työskentelevät. Toki itsensä johtaminen on tärkeää joka elämänalueella mutta tämä tutkimus kohdistuu työelämässä tapahtuvaan itsensä johtamiseen.
Aihetta on tähän mennessä tutkittu suurelta osin vain yhdysvaltalaisten tutkijoiden toimesta eikä Suomessa ole kuin 2 väitöskirjaa asian tiimoilta. Koskaan aiemmin ei ole tutkittu itsensä johtamista vähittäiskaupan piirissä, joten tutkimus tuo oman lisänsä tähän tutkimattomaan tutkimuspiiriin. Tässä tutkimuksessa tutkitaan mitä itsensä johtaminen informanteille merkitsee heidän jokapäiväisessä elämässään ja etenkin työelämässä kaupanalalla. Tutkimus pyrkii hahmottamaan sen, kuinka hyvin itsensä johtamisen olemassa olevat teoriat sekä käytännön toiminta kohtaavat toisensa. Vastaukset kyseiseen ilmiöön pyritään löytämään kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Aineisto kerättiin strukturoidun kysymyssarjan avulla. Sen analysointiin ja tutkimukseen vaikutti fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote.
Informanttien vastauksista tuli selkeästi esille se, että jo olemassa olevat itsensä johtamisen teoriat sekä käytännössä tapahtuva itsensä johtaminen korreloivat hyvin toistensa kanssa. Lisäksi tutkimus hahmotti lisää alakäsitteitä jo olemassa oleviin teorioihin sekä oman, erillisen lisäkäsitekarttansa ja näin ollen tutkimus tuo oman kontribuutionsa tähän uuteen, haastavaan ja vielä suhteellisen tutkimattomaan tutkimuskenttään.
Aihetta on tähän mennessä tutkittu suurelta osin vain yhdysvaltalaisten tutkijoiden toimesta eikä Suomessa ole kuin 2 väitöskirjaa asian tiimoilta. Koskaan aiemmin ei ole tutkittu itsensä johtamista vähittäiskaupan piirissä, joten tutkimus tuo oman lisänsä tähän tutkimattomaan tutkimuspiiriin. Tässä tutkimuksessa tutkitaan mitä itsensä johtaminen informanteille merkitsee heidän jokapäiväisessä elämässään ja etenkin työelämässä kaupanalalla. Tutkimus pyrkii hahmottamaan sen, kuinka hyvin itsensä johtamisen olemassa olevat teoriat sekä käytännön toiminta kohtaavat toisensa. Vastaukset kyseiseen ilmiöön pyritään löytämään kvalitatiivisen tutkimusmenetelmän avulla. Aineisto kerättiin strukturoidun kysymyssarjan avulla. Sen analysointiin ja tutkimukseen vaikutti fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote.
Informanttien vastauksista tuli selkeästi esille se, että jo olemassa olevat itsensä johtamisen teoriat sekä käytännössä tapahtuva itsensä johtaminen korreloivat hyvin toistensa kanssa. Lisäksi tutkimus hahmotti lisää alakäsitteitä jo olemassa oleviin teorioihin sekä oman, erillisen lisäkäsitekarttansa ja näin ollen tutkimus tuo oman kontribuutionsa tähän uuteen, haastavaan ja vielä suhteellisen tutkimattomaan tutkimuskenttään.