Laadunhallintajärjestelmän käyttöönoton menestystekijät PK-yrityksissä
Vainio, Ritva (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman lähtötietoina käytetään eurooppalaisen laatustandardin SFS-EN ISO 9001:2000 vaatimuksia. Tarkoituksena on selvittää sen käyttöönoton menestystekijöitä tukeutuen PK-yritysten laatupolitiikan sisältöön ja toiminnalliseen toteutukseen. Laa-dunhallintajärjestelmän tavoitteena on asiakastyytyväisyys, toiminnan vakiointi, ihmis-ten osallistuminen ja kokonaisvaltainen tehokkuus ja tuottavuus.
Aluksi tarkastellaan laatupolitiikan syntyyn vaikuttavia taustamuuttujia, johdon henkilö-kohtaisten ominaisuuksien ja ylimmän johdon toiminnallisen taustan perusteella. Toi-saalta laatupolitiikkaa lähestytään yrityksen perusarvojen ja kulttuurin sekä toimintaym-päristön näkökannalta. Johto on vastuussa yhteisen laatupolitiikan sisällöstä, yleisten laatutavoitteiden asettamisesta ja laadun parantamismenetelmien valinnasta sekä henki-löstön aktivoinnista määrittelemällä organisaatiossa vastuut ja valtuudet. Laatupolitiikan tulee aina olla yhteensopiva PK-yritysten muiden linjausten kanssa. Tutkimuksen viite-aineistona käytetään kirjallisuutta ja laatustandardia. Haastattelut tehtiin Vaasan alueen sertifioitujen PK-yritysten ylimmän johdon edustajille. Ensiksi kartoitettiin, miten tärke-äksi laadunhallintajärjestelmä koetaan yrityksessä. Toiseksi haastateltava arvioi johta-mistyyliään ja aikaisempien kokemustensa vaikutusta laatupolitiikan syntyyn. Kolman-neksi asiaa lähestytään yrityskulttuuriin perustuen; avoin, virallinen, poliittinen, edistyk-sellinen, yrittäjähenkinen ja perhe. Laatukulttuurit, sitoutumaton, ajopuu-, työkalunikka-ri-, edistyjä-, kypsyneet ja World Class -organisaatiot, olivat neljäntenä kriteerinä. Li-säksi tutkitaan yrityksen laatupolitiikan sisällön riittävyyttä kirjallisuudesta saatuun vii-tekyhykseen. Lopuksi tuloksista tarkastellaan, missä ylin johto kokee onnistuneensa par-haiten laatupolitiikkaan verraten käytännön toiminnassa yrityksen sisällä. Parantamis-kohteitakin ilmenee laatupolitiikan toteutuksen suhteen, esim. jatkuva kehittäminen ja koulutus.
Vastausten positiivisuuteen vaikuttaa varmaan se, että ylin johto saa arvostella itse omaa toimintaansa. Odotukset laadunhallintajärjestelmältä ovat vaativat, mutta laatupolitiikan kriittiset kohdat vaativat vielä toteutusvaiheeseen parannuksia. Menestystekijöiksi PK-yrityksissä koetaan asiakkaan tarpeiden tunnistamisen, toiminta-ajatuksen selkeys ja asiakastyytyväisyys.
Aluksi tarkastellaan laatupolitiikan syntyyn vaikuttavia taustamuuttujia, johdon henkilö-kohtaisten ominaisuuksien ja ylimmän johdon toiminnallisen taustan perusteella. Toi-saalta laatupolitiikkaa lähestytään yrityksen perusarvojen ja kulttuurin sekä toimintaym-päristön näkökannalta. Johto on vastuussa yhteisen laatupolitiikan sisällöstä, yleisten laatutavoitteiden asettamisesta ja laadun parantamismenetelmien valinnasta sekä henki-löstön aktivoinnista määrittelemällä organisaatiossa vastuut ja valtuudet. Laatupolitiikan tulee aina olla yhteensopiva PK-yritysten muiden linjausten kanssa. Tutkimuksen viite-aineistona käytetään kirjallisuutta ja laatustandardia. Haastattelut tehtiin Vaasan alueen sertifioitujen PK-yritysten ylimmän johdon edustajille. Ensiksi kartoitettiin, miten tärke-äksi laadunhallintajärjestelmä koetaan yrityksessä. Toiseksi haastateltava arvioi johta-mistyyliään ja aikaisempien kokemustensa vaikutusta laatupolitiikan syntyyn. Kolman-neksi asiaa lähestytään yrityskulttuuriin perustuen; avoin, virallinen, poliittinen, edistyk-sellinen, yrittäjähenkinen ja perhe. Laatukulttuurit, sitoutumaton, ajopuu-, työkalunikka-ri-, edistyjä-, kypsyneet ja World Class -organisaatiot, olivat neljäntenä kriteerinä. Li-säksi tutkitaan yrityksen laatupolitiikan sisällön riittävyyttä kirjallisuudesta saatuun vii-tekyhykseen. Lopuksi tuloksista tarkastellaan, missä ylin johto kokee onnistuneensa par-haiten laatupolitiikkaan verraten käytännön toiminnassa yrityksen sisällä. Parantamis-kohteitakin ilmenee laatupolitiikan toteutuksen suhteen, esim. jatkuva kehittäminen ja koulutus.
Vastausten positiivisuuteen vaikuttaa varmaan se, että ylin johto saa arvostella itse omaa toimintaansa. Odotukset laadunhallintajärjestelmältä ovat vaativat, mutta laatupolitiikan kriittiset kohdat vaativat vielä toteutusvaiheeseen parannuksia. Menestystekijöiksi PK-yrityksissä koetaan asiakkaan tarpeiden tunnistamisen, toiminta-ajatuksen selkeys ja asiakastyytyväisyys.