Alkoholimarkkinoinnin lainsäädäntö ja kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden yhdenvertaisuus Suomessa
Tuomainen, Tiina (2017)
Tuomainen, Tiina
2017
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Kauppatieteellisen tiedekunnan talousoikeuden yksikön Pro Gradu -tutkielmani käsittelee alkoholimarkkinoinnin lainsäädäntöä Suomessa ja kotimaisten ja ulkomaisten toimijoiden yhdenvertaisuutta. Aihe on ajankohtainen, sillä alkoholimarkkinoinnin kotimaista lainsäädäntöä on kiristetty viimeksi vuonna 2015 ja alkoholilain kokonaisuudistus on siirtymässä eduskunnan käsittelyyn loppuvuodesta 2017. Tutkielma käsittelee alkoholimarkkinalainsäädäntöä sen historiallisessa viitekehyksessä, sisällyttäen myös uutta lainsäädäntöä, josta ei vielä ole oikeuskäytäntöä.
Pro Gradu -tutkielmani teoria nojaa alkoholilainsäädäntöön, lain esitöihin sekä aiempaan oikeuskäytäntöön. Tutkielmassa keskustellaan myös tulevaisuuden haasteista sekä sosiaalisen median merkityksestä alkoholimarkkinoinnin kehityksessä.
Tutkielmaan on pyritty tuomaan myös käytäntöä sekä markkinoinnin teoriaa.
Kyseessä on monialainen ja monipuolinen tutkielma kieltolain ajasta nykypäivään ja alkoholilainsäädännön suunnittelijoiden sekä alkoholimarkkinoijien haasteista sekä mahdollisuuksista Suomen markkinoilla.
Tutkielmani tarkoitus on antaa lukijalle, oli tämä sitten alkoholimarkkinoinnin ammattilainen tai lehdistä ja sosiaalisesta mediasta lainmuutoskeskustelua seurannut kansalainen, peruskuva Suomessa tapahtuvasta alkoholimarkkinoinnista, jota näemme sekä kotimaisten että ulkomaisten toimijoiden toimesta, alkoholilainsäädännön haasteista, tavoitteista sekä näiden toteuttamisesta.
Pro Gradu -tutkielmani teoria nojaa alkoholilainsäädäntöön, lain esitöihin sekä aiempaan oikeuskäytäntöön. Tutkielmassa keskustellaan myös tulevaisuuden haasteista sekä sosiaalisen median merkityksestä alkoholimarkkinoinnin kehityksessä.
Tutkielmaan on pyritty tuomaan myös käytäntöä sekä markkinoinnin teoriaa.
Kyseessä on monialainen ja monipuolinen tutkielma kieltolain ajasta nykypäivään ja alkoholilainsäädännön suunnittelijoiden sekä alkoholimarkkinoijien haasteista sekä mahdollisuuksista Suomen markkinoilla.
Tutkielmani tarkoitus on antaa lukijalle, oli tämä sitten alkoholimarkkinoinnin ammattilainen tai lehdistä ja sosiaalisesta mediasta lainmuutoskeskustelua seurannut kansalainen, peruskuva Suomessa tapahtuvasta alkoholimarkkinoinnista, jota näemme sekä kotimaisten että ulkomaisten toimijoiden toimesta, alkoholilainsäädännön haasteista, tavoitteista sekä näiden toteuttamisesta.