Palveluseteli sosiaali- ja terveydenhuollossa: Tarkasteltuna hoivayrittäjän näkökulmasta
Thölix, Merja (2015)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat yhteiskunnassamme muuttuneet menneiden vuosikymmenten aikana melko nopeasti. Tämän päivän lisääntyvä markkinasuuntautuneisuus vaikuttaa myös sosiaali- ja terveydenhuollon sektorilla. Vaikka vastuu näiden palveluiden järjestämisellä on edelleen julkisella sektorilla, voidaan palvelut järjestää myös yksityisen yrittäjän toimesta. Suuntaus julkisella sektorilla on suosia hoivayrittäjyyttä. Hoivayrittäjyys on kasvava alue ja julkinen sektori tukee tätä ostamalla palveluja heiltä sekä tukemalla ostoja palvelusetelillä. Palveluseteli mahdollistaa asiakkaille myös mahdollisuuden valita mieleisensä palveluntuottaja. Itsemääräämisoikeus kasvaa ja vapaus valita eri vaihtoehdoista mahdollistuu yhä paremmin. Yhteiskunnassa huoltosuhde on kasvamassa ja ikäihmisten määrä nousee. Erilaisten palvelujen tarve kasvaa ja julkinen sektori tarvitsee yksityisen- ja kolmannen sektorin apua palvelujen järjestämisessä. Tämä asettaa hoivayrittäjillekin tarpeen kehittyä ja mahdollisesti myös kasvattaa yrityskokoa.
Tässä tutkimuksessa tutkin sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä Suomessa. Lähtökohtana on kiinnostukseni sosiaali- ja terveyspalelujen järjestämistapoihin ja etenkin se, miten hoivayrittäjyys linkittyy julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sosiaali- ja terveyspalvelut ovat järjestetty, mitä on hoivayrittäjyys ja miten palvelusetelijärjestelmä tähän kaikkeen liittyy. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten Vaasan seudun hoivayrittäjistä palvelusetelituottajat kokevat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelin sekä miten se vaikuttaa heidän toimintaansa, miten palveluseteli vaikuttaa yrittäjien toiminnan tulevaisuuden näkymiin sekä, miten palveluseteli vaikuttaa yritystoiminnan kehitykseen. Tutkimus sisältää kaksi empiiristä vaihetta. Ensimmäinen vaihe selvittää Teemahaastattelun keinoin Vaasan palveluseteliyrittäjien kokemuksia ja näkemyksiä seudullisesta palvelusetelistä. Tähän haastattelun osallistui kutsutuista 16 yrittäjästä vain neljä. Toisessa vaiheessa selvitin puolistruktuoidulla verkkokyselyllä samoin kysymyksin, kuin teemahaastattelussakin yrittäjien näkemyksiä palvelusetelistä. Verkkokyselyyn vastasi seitsemän Vaasan seudun hoivayrittäjää.
Palveluseteli on järjestelmä, joka mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen oston yksityiseltä. Tutkimuksen tulosten tarkoitus on avata sitä, onko palvelusetelitoiminta yrittäjien mielestä kannattavaa ja onko sen kehittäminen tulevaisuudessa aiheellista. Tulosten on tarkoitus myös selvittää, miten yhteiskunta palvelusetelin näkee. Palvelusetelitoiminta saattaa vaikuttaa paljonkin siihen, miten hoivayrittäjien toiminta tulevaisuudessa muovautuu. Palveluseteli on yksi tärkeä osa hoivayrittäjien palvelutuotantoa ja vaikuttaa suoraan asiakasmääriin. Hoivayrittäjät toivovat palvelusetelitoiminnan kasvua, koska se tukee heidän toimintaansa ja edesauttaa yrityksen selviytymistä. Asiakkaiden monipuolisten palvelujen tarve kasvaa, mutta julkisen sektorin taloudellinen tilanne vaikuttanee siihen, kuinka paljon palvelusetelitoimintaan tulevaisuudessa panostetaan.
Tässä tutkimuksessa tutkin sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämistä Suomessa. Lähtökohtana on kiinnostukseni sosiaali- ja terveyspalelujen järjestämistapoihin ja etenkin se, miten hoivayrittäjyys linkittyy julkisiin sosiaali- ja terveyspalveluihin. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten sosiaali- ja terveyspalvelut ovat järjestetty, mitä on hoivayrittäjyys ja miten palvelusetelijärjestelmä tähän kaikkeen liittyy. Tarkoituksena oli myös selvittää, miten Vaasan seudun hoivayrittäjistä palvelusetelituottajat kokevat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelusetelin sekä miten se vaikuttaa heidän toimintaansa, miten palveluseteli vaikuttaa yrittäjien toiminnan tulevaisuuden näkymiin sekä, miten palveluseteli vaikuttaa yritystoiminnan kehitykseen. Tutkimus sisältää kaksi empiiristä vaihetta. Ensimmäinen vaihe selvittää Teemahaastattelun keinoin Vaasan palveluseteliyrittäjien kokemuksia ja näkemyksiä seudullisesta palvelusetelistä. Tähän haastattelun osallistui kutsutuista 16 yrittäjästä vain neljä. Toisessa vaiheessa selvitin puolistruktuoidulla verkkokyselyllä samoin kysymyksin, kuin teemahaastattelussakin yrittäjien näkemyksiä palvelusetelistä. Verkkokyselyyn vastasi seitsemän Vaasan seudun hoivayrittäjää.
Palveluseteli on järjestelmä, joka mahdollistaa sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen oston yksityiseltä. Tutkimuksen tulosten tarkoitus on avata sitä, onko palvelusetelitoiminta yrittäjien mielestä kannattavaa ja onko sen kehittäminen tulevaisuudessa aiheellista. Tulosten on tarkoitus myös selvittää, miten yhteiskunta palvelusetelin näkee. Palvelusetelitoiminta saattaa vaikuttaa paljonkin siihen, miten hoivayrittäjien toiminta tulevaisuudessa muovautuu. Palveluseteli on yksi tärkeä osa hoivayrittäjien palvelutuotantoa ja vaikuttaa suoraan asiakasmääriin. Hoivayrittäjät toivovat palvelusetelitoiminnan kasvua, koska se tukee heidän toimintaansa ja edesauttaa yrityksen selviytymistä. Asiakkaiden monipuolisten palvelujen tarve kasvaa, mutta julkisen sektorin taloudellinen tilanne vaikuttanee siihen, kuinka paljon palvelusetelitoimintaan tulevaisuudessa panostetaan.