Kuluttajan kokema arvo sosiaalisen median paikkatietopalveluissa
Tapiola, Tommi (2013)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Ennen matkapuhelimia ja sosiaalista mediaa henkilön tuli olla ennalta tietoinen toisen ihmisen sijainnista tavoittaakseen tämän. Sosiaalisen median suosio ja sen käytön siirtyminen mobiililaitteisiin on tuonut kuluttajille uuden tavan ilmaista reaaliaikaisesti sijaintinsa ja aktiviteettinsa.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää kuluttajien tapoja hyödyntää paikkatietoa sosiaalisessa mediassa niin paikkatiedon julkaisijan kuin sen vastaanottajankin kannalta, sekä selvittää käytön taustalla vaikuttavia arvoprosesseja. Tutkimuksen tavoitteina on käsitellä kuluttajan kokemaa arvoa käsitteenä ja rakentaa ymmärrys kuluttajan kokemasta arvosta sosiaalisen median paikkatietopalveluissa, tarkastella kuluttajien käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja sen paikkatietopalveluissa, nähdä käyttäytymisen yhteys kuluttajan kokemaan arvoon ja muodostaa tutkimuksen teoreettinen viitekehys sekä selvittää, millaista arvoa kuluttajat kokevat käyttäessään sosiaalisen median paikkatietopalveluita sekä miten kyseisiä palveluita hyödynnetään.
Kuluttajan kokema arvo rakentuu erityisesti sosiaalisesta, statukseen liittyvästä ja toiminnallisen arvon ulottuvuuksista. Sosiaalisen arvon taustalla vaikuttaa kuluttajan yhteydenpidon ja yhteenkuuluvuuden tarpeet. Oman identiteetin esiintuominen ja maineenhallinta liittyvät statuksen arvoulottuvuuden vahvaan asemaan kuluttajan kokemassa arvossa. Yhteydenpidon ja seurannan kätevyys, tehokkuus ja siitä seuraava ajansäästö nostavat toiminnallisen ulottuvuuden tärkeäksi osaksi kuluttajan kokemaa arvoa. Leikin, tilannekohtaisen ja henkisyyden ulottuvuuksien vaikutus kuluttajan arvokokemukseen on vähäisempi. Koetun arvon kontekstisidonnaisuuden vuoksi arvonmuodostusta tulee aina miettiä paikan tai tilanteen kautta. Dominoivan arvotekijän tai arvojen samanaikaisen kokemisen kautta voidaan ymmärtää paremmin tekijöitä, jotka vaikuttavat sosiaalisen median paikkatietojen käyttöön.
Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia kuluttajan toiminnoista sosiaalisen median paikkatietopalveluissa sekä motivaatioista sosiaalisessa mediassa, sekä syventävät niitä ottamalla huomioon näkökannan kuluttajan kokeman arvosta.
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää kuluttajien tapoja hyödyntää paikkatietoa sosiaalisessa mediassa niin paikkatiedon julkaisijan kuin sen vastaanottajankin kannalta, sekä selvittää käytön taustalla vaikuttavia arvoprosesseja. Tutkimuksen tavoitteina on käsitellä kuluttajan kokemaa arvoa käsitteenä ja rakentaa ymmärrys kuluttajan kokemasta arvosta sosiaalisen median paikkatietopalveluissa, tarkastella kuluttajien käyttäytymistä sosiaalisessa mediassa ja sen paikkatietopalveluissa, nähdä käyttäytymisen yhteys kuluttajan kokemaan arvoon ja muodostaa tutkimuksen teoreettinen viitekehys sekä selvittää, millaista arvoa kuluttajat kokevat käyttäessään sosiaalisen median paikkatietopalveluita sekä miten kyseisiä palveluita hyödynnetään.
Kuluttajan kokema arvo rakentuu erityisesti sosiaalisesta, statukseen liittyvästä ja toiminnallisen arvon ulottuvuuksista. Sosiaalisen arvon taustalla vaikuttaa kuluttajan yhteydenpidon ja yhteenkuuluvuuden tarpeet. Oman identiteetin esiintuominen ja maineenhallinta liittyvät statuksen arvoulottuvuuden vahvaan asemaan kuluttajan kokemassa arvossa. Yhteydenpidon ja seurannan kätevyys, tehokkuus ja siitä seuraava ajansäästö nostavat toiminnallisen ulottuvuuden tärkeäksi osaksi kuluttajan kokemaa arvoa. Leikin, tilannekohtaisen ja henkisyyden ulottuvuuksien vaikutus kuluttajan arvokokemukseen on vähäisempi. Koetun arvon kontekstisidonnaisuuden vuoksi arvonmuodostusta tulee aina miettiä paikan tai tilanteen kautta. Dominoivan arvotekijän tai arvojen samanaikaisen kokemisen kautta voidaan ymmärtää paremmin tekijöitä, jotka vaikuttavat sosiaalisen median paikkatietojen käyttöön.
Tulokset tukevat aiempia tutkimuksia kuluttajan toiminnoista sosiaalisen median paikkatietopalveluissa sekä motivaatioista sosiaalisessa mediassa, sekä syventävät niitä ottamalla huomioon näkökannan kuluttajan kokeman arvosta.