Institutionaalinen verkkokeskustelu opetustilanteessa. Opettajan ja opiskelijoiden välisen vuorovaikutuksen epäsymmetrisyys
Hietalahti, Kati (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän työn tavoitteena on tarkastella, onko opetustilanteessa tapahtuva verkkokeskus-telu epäsymmetristä eli opettajajohtoista. Tutkimuksen kohteena on keväällä 2003 WebCT -oppimisympäristössä pidetyn verkkokurssin Learning in Networks keskustelu-alue ja sen viisi keskustelufoorumia.
Selvitän epäsymmetrisyyttä vertailemalla opettajan ja opiskelijoiden keskustelussa esit-tämiä aloitteellisia lausumia, eli sellaisia vuorovaikutuksen jaksoja, joilla pyritään vai-kuttamaan muihin osallistujiin. Aloitteellisten lausumien luokittelu perustuu Sinclairin (1989) malliin opettajan vuorovaikutuksellisista tehtävistä opetustilanteessa.
Mahdollisen epäsymmetrisyyden selvittämiseksi tutkimuksen kohteena on kaksi tekijää: opettajan mahdollinen johtava asema keskustelussa sekä osallistujien orientoituminen omiin rooleihinsa opettajana ja opiskelijoina kasvokkaisen keskustelun perusjäsennys-ten, kuten vuoropuhelun, kautta. Tutkimus osoittaa, että opettaja on yksittäisistä osallis-tujista sekä määrällisesti aktiivisin että aloitteellisin. Verrattaessa opettajan aloitteellisia lausumia opiskelijoiden vastaaviin, huomataan, että opettaja ei kuitenkaan ole keskuste-lussa yhtä hallitseva kuin lähiopetustilanteissa on havaittu. Opiskelijat ovat toisaalta aloitteellisia keskustelijoita, mutta toisaalta nojautuvat mielellään opettajaan tiedollisena auktoriteettina.
Huolimatta opettajan tärkeästä asemasta keskustelujen ratifioijana, tutkimuksen tulokset osoittavat, että aloitteelliset lausumat synnyttävät keskustelua ja vievät kurssin toimin-taa eteenpäin huolimatta vuoron esittäjän statuksesta. Lisäksi on havaittavissa, että sekä opettaja että opiskelijat orientoituvat pakolliseen teemakeskusteluun opettajajohtoi-semmin kuin vapaaseen keskusteluun. Opettajan osallistumisella keskusteluun näyttää kuitenkin olevan ratkaiseva rooli siinä, mistä aloituksista kehkeytyy keskusteluketju ja mitkä jäävät irrallisiksi.
Selvitän epäsymmetrisyyttä vertailemalla opettajan ja opiskelijoiden keskustelussa esit-tämiä aloitteellisia lausumia, eli sellaisia vuorovaikutuksen jaksoja, joilla pyritään vai-kuttamaan muihin osallistujiin. Aloitteellisten lausumien luokittelu perustuu Sinclairin (1989) malliin opettajan vuorovaikutuksellisista tehtävistä opetustilanteessa.
Mahdollisen epäsymmetrisyyden selvittämiseksi tutkimuksen kohteena on kaksi tekijää: opettajan mahdollinen johtava asema keskustelussa sekä osallistujien orientoituminen omiin rooleihinsa opettajana ja opiskelijoina kasvokkaisen keskustelun perusjäsennys-ten, kuten vuoropuhelun, kautta. Tutkimus osoittaa, että opettaja on yksittäisistä osallis-tujista sekä määrällisesti aktiivisin että aloitteellisin. Verrattaessa opettajan aloitteellisia lausumia opiskelijoiden vastaaviin, huomataan, että opettaja ei kuitenkaan ole keskuste-lussa yhtä hallitseva kuin lähiopetustilanteissa on havaittu. Opiskelijat ovat toisaalta aloitteellisia keskustelijoita, mutta toisaalta nojautuvat mielellään opettajaan tiedollisena auktoriteettina.
Huolimatta opettajan tärkeästä asemasta keskustelujen ratifioijana, tutkimuksen tulokset osoittavat, että aloitteelliset lausumat synnyttävät keskustelua ja vievät kurssin toimin-taa eteenpäin huolimatta vuoron esittäjän statuksesta. Lisäksi on havaittavissa, että sekä opettaja että opiskelijat orientoituvat pakolliseen teemakeskusteluun opettajajohtoi-semmin kuin vapaaseen keskusteluun. Opettajan osallistumisella keskusteluun näyttää kuitenkin olevan ratkaiseva rooli siinä, mistä aloituksista kehkeytyy keskusteluketju ja mitkä jäävät irrallisiksi.