Verorikokset yritysverotuksessa
Eskola, Riina (2008)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Talousrikoksilla aiheutetaan vuosittain noin 5 miljardin euron vahingot. Noin puolet vahingoista aiheutuu harmaasta taloudesta eli liiketoiminnasta, josta ei suoriteta lakisääteisiä veroja ja maksuja. Taloudelliset vahingot ovat merkittäviä, mutta niiden lisäksi talousrikollisuus vähentää taloudellisen toiminnan luotettavuutta ja yhteiskunnan normien uskottavuutta. Rikosmahdollisuudet ovat lisääntyneet mm. yritystoiminnan kansainvälistymisen ja alihankinnan yleistymisen vuoksi.
Verorikoksista säädetään RL 29 luvun 1–4 §:ssä. Veropetoksen perustekomuodon lisäksi on säädetty törkeästä ja lievästä tekomuodosta, joista voidaan tuomita mm. tavoitellun hyödyn eli vältettävän veron määrän perusteella. Veropetoksen tekotapoihin kuuluu mm. väärän tiedon antaminen verotusta varten ja verotukseen vaikuttavan velvollisuuden laiminlyönti. Verorikkomuksena tuomitaan oma-aloitteisten verojen maksamatta jättäminen muun kuin maksukyvyttömyyden perusteella. Näiden lisäksi verolainsäädännössä on rikkomustasoisia säännöksiä.
Verorikoksia voidaan torjua mm. lainsäädännöllä ja valvonnalla. 1900-luvun loppupuolella toteutettiin rikoslain kokonaisuudistus, jossa verorikossäännökset koottiin vakavimpien tekomuotojen osalta rikoslakiin. Verolainsäädäntöön jätettiin viittaussäännökset rikoslakiin ja rikkomustasoisia rangaistussäännöksiä. Verolainsäädäntöä on viime vuosina uudistettu monella tavalla verorikosten torjumiseksi. Tällaisia uudistuksia ovat mm. tilaajavastuulaki ja ulkomaalaisia vuokratyöntekijöitä koskevat säännökset. Verohallinnon suorittama verovalvonta ehkäisee verorikoksia. Perusvalvonta kohdistuu jollain tasolla kaikkiin verovelvollisiin ja erityisvalvonta, johon verotarkastuskin lukeutuu, kohdistetaan valikoituihin verovelvollisiin. Valvontaa kehitetään mm. toimialahankkeiden avulla.
Verorikosten seuraamukset voivat olla rikosoikeudellisia tai hallinnollisessa menettelyssä määrättäviä. Veropetoksesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen. Vähäisemmissä rikoksissa veronkorotus voidaan katsoa riittäväksi seuraamukseksi. Hallinnolliset seuraamukset eivät ole riippuvaisia mahdollisesta syytteestä tai tuomiosta, mutta esim. veronkorotus voi vaikuttaa rikosoikeudellista seuraamusta alentavasti. Liiketoimintakielto on elinkeino-oikeudellinen turvaamistoimi, joka voidaan kuitenkin määrätä vain syyttäjän vaatimuksesta. Verorikoksen tekijä joutuu pääsääntöisesti vahingonkorvausvastuuseen välttämästään veromäärästä.
Verorikoksista säädetään RL 29 luvun 1–4 §:ssä. Veropetoksen perustekomuodon lisäksi on säädetty törkeästä ja lievästä tekomuodosta, joista voidaan tuomita mm. tavoitellun hyödyn eli vältettävän veron määrän perusteella. Veropetoksen tekotapoihin kuuluu mm. väärän tiedon antaminen verotusta varten ja verotukseen vaikuttavan velvollisuuden laiminlyönti. Verorikkomuksena tuomitaan oma-aloitteisten verojen maksamatta jättäminen muun kuin maksukyvyttömyyden perusteella. Näiden lisäksi verolainsäädännössä on rikkomustasoisia säännöksiä.
Verorikoksia voidaan torjua mm. lainsäädännöllä ja valvonnalla. 1900-luvun loppupuolella toteutettiin rikoslain kokonaisuudistus, jossa verorikossäännökset koottiin vakavimpien tekomuotojen osalta rikoslakiin. Verolainsäädäntöön jätettiin viittaussäännökset rikoslakiin ja rikkomustasoisia rangaistussäännöksiä. Verolainsäädäntöä on viime vuosina uudistettu monella tavalla verorikosten torjumiseksi. Tällaisia uudistuksia ovat mm. tilaajavastuulaki ja ulkomaalaisia vuokratyöntekijöitä koskevat säännökset. Verohallinnon suorittama verovalvonta ehkäisee verorikoksia. Perusvalvonta kohdistuu jollain tasolla kaikkiin verovelvollisiin ja erityisvalvonta, johon verotarkastuskin lukeutuu, kohdistetaan valikoituihin verovelvollisiin. Valvontaa kehitetään mm. toimialahankkeiden avulla.
Verorikosten seuraamukset voivat olla rikosoikeudellisia tai hallinnollisessa menettelyssä määrättäviä. Veropetoksesta voidaan tuomita sakkoon tai vankeuteen. Vähäisemmissä rikoksissa veronkorotus voidaan katsoa riittäväksi seuraamukseksi. Hallinnolliset seuraamukset eivät ole riippuvaisia mahdollisesta syytteestä tai tuomiosta, mutta esim. veronkorotus voi vaikuttaa rikosoikeudellista seuraamusta alentavasti. Liiketoimintakielto on elinkeino-oikeudellinen turvaamistoimi, joka voidaan kuitenkin määrätä vain syyttäjän vaatimuksesta. Verorikoksen tekijä joutuu pääsääntöisesti vahingonkorvausvastuuseen välttämästään veromäärästä.