”Lahti on kyllä ihan mesta paikka.” Tutkimus Lahden kaupungin julkisuuskuvasta keväällä 2009
Eskola, Lilli (2011)
Eskola, Lilli
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Median rooli on nyky-yhteiskunnassamme vahva – se pystyy luomaan mediajulkisuuteen erilaisia julkisuuskuvia kohteistaan. Tästä syystä median ja sen lähdeorganisaatioiden suhde nähdäänkin usein eräänlaisena valtataisteluna, jossa molemmat tahot koettavat tuoda oman mielipiteensä ja näkemyksensä julki. Tässä tutkimuksessa tuodaan kuitenkin esiin myös se mahdollisuus, että media ja sen lähteet voivat toimia hyvin tuottoisassa vuorovaikutussuhteessa, jossa molemmat hyötyvät toistensa olemassaolosta.
Tutkimuksessa selvitetään millaisen journalistisen julkisuuskuvan media muodostaa Lahden kaupungista keväällä 2009. Tähän tavoitteeseen pyritään tarkastelemalla Lahden kaupunkiin liittyviä lehtijuttuja, jotka on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa, Uusi Lahti -lehdessä sekä Helsingin Sanomissa ajalla 1.3.–30.4.2009. Näitä lehtijuttuja tuli aineistoon 565 kappaletta. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään pystyykö Lahden kaupunki omalla tiedottamisellaan vaikuttamaan mediajulkisuuteensa. Tämän selvittämiseksi tutkimusaineostoon on otettu myös mukaan Lahden kaupungin samalla ajalla verkkosivuillaan julkaisemat tiedotteet (131 kappaletta). Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista ja määrällistä sisällönerittelyä, joka toteutetaan täsmällisen luokittelurungon avulla. Tämän jälkeen tulokset viedään havaintomatriisiin ja lasketaan ja taulukoidaan niiden frekvenssit. Lehtijutuista tutkitaan mm. aihepiirejä, yleissävyjä ja rakennetta sekä niiden pohjautumista Lahden kaupungin julkaisemiin tiedotteisiin.
Tutkimus osoittaa, että Lahden kaupunkiin liittyvä mediajulkisuus on pääosin neutraalia uutisjournalismia, joka on kaupungin kannalta varsin turvallinen tulos. Tutkimuksessa havaittiin median myös antavan runsaasti tilaa julkiselle keskustelulle kaupungin asukkaille tärkeistä asioista. Useimmiten juttujen aihepiireinä oli kaupungin hallintoon, talouteen ja päätöksentekoon liittyvät asiat. 58 prosenttia Lahden kaupungin tiedotteista meni läpi jossain muodossa vähintään yhteen viestimeen, joka tarkoittaa sitä, että Lahden kaupungin on hyvinkin mahdollista tehokkaan tiedottamisen avulla vaikuttaa omaan mediajulkisuuteensa.
Tutkimuksessa selvitetään millaisen journalistisen julkisuuskuvan media muodostaa Lahden kaupungista keväällä 2009. Tähän tavoitteeseen pyritään tarkastelemalla Lahden kaupunkiin liittyviä lehtijuttuja, jotka on julkaistu Etelä-Suomen Sanomissa, Uusi Lahti -lehdessä sekä Helsingin Sanomissa ajalla 1.3.–30.4.2009. Näitä lehtijuttuja tuli aineistoon 565 kappaletta. Lisäksi tutkimuksessa selvitetään pystyykö Lahden kaupunki omalla tiedottamisellaan vaikuttamaan mediajulkisuuteensa. Tämän selvittämiseksi tutkimusaineostoon on otettu myös mukaan Lahden kaupungin samalla ajalla verkkosivuillaan julkaisemat tiedotteet (131 kappaletta). Tutkimusmenetelmänä käytetään laadullista ja määrällistä sisällönerittelyä, joka toteutetaan täsmällisen luokittelurungon avulla. Tämän jälkeen tulokset viedään havaintomatriisiin ja lasketaan ja taulukoidaan niiden frekvenssit. Lehtijutuista tutkitaan mm. aihepiirejä, yleissävyjä ja rakennetta sekä niiden pohjautumista Lahden kaupungin julkaisemiin tiedotteisiin.
Tutkimus osoittaa, että Lahden kaupunkiin liittyvä mediajulkisuus on pääosin neutraalia uutisjournalismia, joka on kaupungin kannalta varsin turvallinen tulos. Tutkimuksessa havaittiin median myös antavan runsaasti tilaa julkiselle keskustelulle kaupungin asukkaille tärkeistä asioista. Useimmiten juttujen aihepiireinä oli kaupungin hallintoon, talouteen ja päätöksentekoon liittyvät asiat. 58 prosenttia Lahden kaupungin tiedotteista meni läpi jossain muodossa vähintään yhteen viestimeen, joka tarkoittaa sitä, että Lahden kaupungin on hyvinkin mahdollista tehokkaan tiedottamisen avulla vaikuttaa omaan mediajulkisuuteensa.