Yritystunnukset - tehtävät ja tulkinta
Hietala, Heta (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on arvioida suomalaisten yritysten tunnuksia. Erityisesti tutkimuksessa keskitytään tarkastelemaan tunnusten tehtäviä, sekä tulkitsemaan tunnusten visuaalisia viestejä. Tutkimuksen aihetta lähestytään yrityksen näkökulmasta.
Tutkimuksen alussa määritetään yritystunnuksen tehtävät. Tämän avulla etsitään vastauksia kysymyksiin, miksi yrityksillä on tunnuksia, ja mihin niitä tarvitaan. Työn toinen tavoite on selvittää, millaisia tunnuksia suomalaiset yritykset käyttävät. Tavoitteen saavuttamiseksi yhdistetään empiriaa ja teoriaosuutta; tutkitaan suomalaisten yritysten liikemerkkejä ja niiden historiaa sekä verrataan niitä kirjallisuudessa esiintyviin liikemerkkien luokittelutapoihin. Kolmantena tavoitteena on analysoida tutkimuksessa esiintyvien suomalaisten yritystunnusten sisältöä semioottisen kuva-analyysin avulla. Tietoa yritystunnuksista sekä niissä tapahtuneista muutoksista saadaan haastattelemalla suomalaisten yritysten viestinnästä vastaavia henkilöitä.
Tunnuksen rooli yritysviestinnässä ei ole väheksyttävä. Yritystunnuksen tehtävien tarkkaan määrittämiseen tulisikin panostaa voimakkaasti ennen varsinaista suunnittelutyötä. Tutkimus osoitti abstraktien yritystunnusten lisäävän suosiotaan. Nämä vaativat kuitenkin usein yrityksen selityksen avautuakseen kuluttajalle. Tämän takia mielikuvien yhdistäminen yritystunnuksiin on viestinnän kannalta tärkeää. Tunnusten tulkinta tapahtuu aina subjektiivisella, eli henkilökohtaisella tasolla. Tällöin tulkitsijan psykososiaaliset ominaisuudet vaikuttavat hänen tapaansa tulkita visuaalisia viestejä. Tunnuksen yksiselitteinen analysointi on lähes mahdotonta.
Tutkimuksen alussa määritetään yritystunnuksen tehtävät. Tämän avulla etsitään vastauksia kysymyksiin, miksi yrityksillä on tunnuksia, ja mihin niitä tarvitaan. Työn toinen tavoite on selvittää, millaisia tunnuksia suomalaiset yritykset käyttävät. Tavoitteen saavuttamiseksi yhdistetään empiriaa ja teoriaosuutta; tutkitaan suomalaisten yritysten liikemerkkejä ja niiden historiaa sekä verrataan niitä kirjallisuudessa esiintyviin liikemerkkien luokittelutapoihin. Kolmantena tavoitteena on analysoida tutkimuksessa esiintyvien suomalaisten yritystunnusten sisältöä semioottisen kuva-analyysin avulla. Tietoa yritystunnuksista sekä niissä tapahtuneista muutoksista saadaan haastattelemalla suomalaisten yritysten viestinnästä vastaavia henkilöitä.
Tunnuksen rooli yritysviestinnässä ei ole väheksyttävä. Yritystunnuksen tehtävien tarkkaan määrittämiseen tulisikin panostaa voimakkaasti ennen varsinaista suunnittelutyötä. Tutkimus osoitti abstraktien yritystunnusten lisäävän suosiotaan. Nämä vaativat kuitenkin usein yrityksen selityksen avautuakseen kuluttajalle. Tämän takia mielikuvien yhdistäminen yritystunnuksiin on viestinnän kannalta tärkeää. Tunnusten tulkinta tapahtuu aina subjektiivisella, eli henkilökohtaisella tasolla. Tällöin tulkitsijan psykososiaaliset ominaisuudet vaikuttavat hänen tapaansa tulkita visuaalisia viestejä. Tunnuksen yksiselitteinen analysointi on lähes mahdotonta.