Kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat tekijät suklaapatukan valinnassa. Kohdemaina Suomi, Iso-Britannia; Venäjä; Viro ja Liettua
Säkkinen, Riikka (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tavoitteena on analysoida miten Länsi- ja Itä- Eurooppalainen kuluttaja käyttäytyy ostaessaan suklaapatukkaa ja mitkä ovat tärkeimmät tekijät suklaapatukan valinnassa. Teoriaosan alussa tarkastellaan markkinoinnin kilpailukeinoja ja käydään läpi tuotteen, hinnan, jakelun ja markkinointiviestinnän merkitystä kuluttajamarkkinoinnissa. Tämän jälkeen selvitetään tutkimuksen kohdemaiden taloudellinen tilanne ja kuluttajien käyttäytymiseen liittyvät erityispiirteet maittain. Kuluttajan ostokäyttäytymisen teorian läpikäyminen aloitetaan tarkastelemalla tuotesidonnaisuuden vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Lisäksi selvitetään kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavat yksilölliset tekijät ja ympäristötekijät. Lopuksi teoriaosuudessa käydään läpi kuluttajan ostopäätösprosessi. Tutkielman teoriaosan lähteinä on käytetty kuluttajan ostokäyttäytymistä tarkastelevia kotimaisia ja ulkomaisia teoksia sekä aikaisempia tutkimuksia aihepiiristä.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä suomalaisille, englantilaisille, venäläisille, virolaisille ja liettualaisille kuluttajille, jotka pääosin ovat opiskelijoita. Kyseessä on vertaileva analyysi, jossa myös arvioidaan kuluttajien suhtautumista mainontaan. Empiriaosuuden tavoitteena on analysoida maittain ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä suklaapatukan valinnassa. Tutkimustulokset osoittavat, että hyvä maku ja laatu ovat kunkin maan kuluttajien mielessä tärkeimmät ostopäätöskriteerit. Joitakin eroavaisuuksiakin kriteereistä löytyy eri maiden välillä. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että kuluttajien ostokäyttäytyminen suklaapatukkaa valittaessa vaihtelee melko paljon maittain. Muutamia eroavaisuuksia on havaittavissa Länsi- ja Itä- Eurooppalaisten kuluttajien välillä. Kuitenkaan sellaista johtopäätöstä ei voida vetää, että Länsi- ja Itä- Eurooppalaisten kuluttajien ostokäyttäytyminen eroaisi huomattavasti.
Empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena lomakekyselynä suomalaisille, englantilaisille, venäläisille, virolaisille ja liettualaisille kuluttajille, jotka pääosin ovat opiskelijoita. Kyseessä on vertaileva analyysi, jossa myös arvioidaan kuluttajien suhtautumista mainontaan. Empiriaosuuden tavoitteena on analysoida maittain ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä suklaapatukan valinnassa. Tutkimustulokset osoittavat, että hyvä maku ja laatu ovat kunkin maan kuluttajien mielessä tärkeimmät ostopäätöskriteerit. Joitakin eroavaisuuksiakin kriteereistä löytyy eri maiden välillä. Yleisesti ottaen voidaan todeta, että kuluttajien ostokäyttäytyminen suklaapatukkaa valittaessa vaihtelee melko paljon maittain. Muutamia eroavaisuuksia on havaittavissa Länsi- ja Itä- Eurooppalaisten kuluttajien välillä. Kuitenkaan sellaista johtopäätöstä ei voida vetää, että Länsi- ja Itä- Eurooppalaisten kuluttajien ostokäyttäytyminen eroaisi huomattavasti.