Tulosjulkistuksen vaikutus osakkeen kurssiin erilaisissa markkinaolosuhteissa
Säkkinen, Henri (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on etsiä vastaukset kysymyksiin: onko tulosjulkistuksella vaikutusta yrityksen osakkeen arvoon, ovatko markkinat tehokkaat suhteessa tulosjulkistukseen ja onko markkinaolosuhteella vaikutusta markkinoiden reaktioon tulosjulkistuksen yhteydessä. Näin selvitetään onko epärationaalisilla tekijöillä, kuten markkinaolosuhteella, osakemarkkinoiden tehokkuutta heikentävää vaikutusta ja sitä kautta sijoittajan mahdollisuuksia saavuttaa epänormaaleja tuottoja.
Tutkimus suoritetaan suomalaisilla osakemarkkinoilla event-study tutkimusmenetelmää käyttäen. Yritysten tulosjulkistukset koskevat vuosia 1996-2000 ja osakkeiden kurssiaineisto on vuosilta 1996-2001. Tulosjulkistukset jaetaan positiivisiin ja negatiivisiin tulosyllätyksiin vertaamalla niitä analyytikoiden konsensusennusteisiin. Osakkeen odotettu tuotto lasketaan markkinamallilla, jossa alfa ja beta estimoidaan 240:n päivän jaksolta ennen tutkimusikkunaa. Epänormaalit tuotot saadaan toteutuneiden ja odotettujen tuottojen erotuksena. Hypoteesien testaamiseksi tapauksista muodostetaan portfolioita, joiden epänormaalien tuottojen merkitsevyyksiä testataan tilastollisen t-testin avulla. Tulosia havainnollistetaan taulukkojen ja kaavioiden avulla.
Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Tutkimuksen mukaan tulosjulkistus aiheuttaa voimakkaan kurssireaktion tulosyllätyksen suuntaan, erityisesti tulosjulkistuspäivänä. Tehokkuuden keskivahvat ehdot näyttäisivät toteutuvan aikaisempaa paremmin eli kurssin mukautuminen uudelle tasolle on tehokasta. Sen sijaan markkinoiden rationaalisuutta heikentää tulos, jonka mukaan markkinaolosuhteella näyttäisi olevan vaikutusta kurssireaktioon. Erityisesti positiivisten tulosyllätysten kohdalla negatiivisen markkinaolosuhteen aikana julkistettu tulos aiheuttaa merkittävästi suuremmat epänormaalit tuotot kuin positiivisen markkinaolosuhteen aikana. Ottamalla huomioon markkinaolosuhteen sijoittajalla voi olla mahdollisuus saavuttaa epänormaaleja tuottoja reagoimalla tulosjulkistukseen.
Tutkimus suoritetaan suomalaisilla osakemarkkinoilla event-study tutkimusmenetelmää käyttäen. Yritysten tulosjulkistukset koskevat vuosia 1996-2000 ja osakkeiden kurssiaineisto on vuosilta 1996-2001. Tulosjulkistukset jaetaan positiivisiin ja negatiivisiin tulosyllätyksiin vertaamalla niitä analyytikoiden konsensusennusteisiin. Osakkeen odotettu tuotto lasketaan markkinamallilla, jossa alfa ja beta estimoidaan 240:n päivän jaksolta ennen tutkimusikkunaa. Epänormaalit tuotot saadaan toteutuneiden ja odotettujen tuottojen erotuksena. Hypoteesien testaamiseksi tapauksista muodostetaan portfolioita, joiden epänormaalien tuottojen merkitsevyyksiä testataan tilastollisen t-testin avulla. Tulosia havainnollistetaan taulukkojen ja kaavioiden avulla.
Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aikaisempien tutkimusten kanssa. Tutkimuksen mukaan tulosjulkistus aiheuttaa voimakkaan kurssireaktion tulosyllätyksen suuntaan, erityisesti tulosjulkistuspäivänä. Tehokkuuden keskivahvat ehdot näyttäisivät toteutuvan aikaisempaa paremmin eli kurssin mukautuminen uudelle tasolle on tehokasta. Sen sijaan markkinoiden rationaalisuutta heikentää tulos, jonka mukaan markkinaolosuhteella näyttäisi olevan vaikutusta kurssireaktioon. Erityisesti positiivisten tulosyllätysten kohdalla negatiivisen markkinaolosuhteen aikana julkistettu tulos aiheuttaa merkittävästi suuremmat epänormaalit tuotot kuin positiivisen markkinaolosuhteen aikana. Ottamalla huomioon markkinaolosuhteen sijoittajalla voi olla mahdollisuus saavuttaa epänormaaleja tuottoja reagoimalla tulosjulkistukseen.