Ulkoisen kasvustrategian vaikutus kasvun ja kannattavuuden tunnuslukuihin
Hermansson, Henrietta (2013)
Hermansson, Henrietta
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Yrityksen kasvu ja kannattavuus ovat olleet tutkimuksen kohteena jo pitkään maailmanlaajuisesti. Aikaisemmissa tutkimuksissa yrityksen kasvu on lähes poikkeuksetta ymmärretty sisäisenä kasvuna, mutta yritysten toimintaympäristössä tapahtuneen murroksen myötä myös ulkoinen kasvu on saanut osakseen enemmän huomiota.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia yrityskoon, kasvun ja kannattavuuden välistä yhteyttä sekä yrityksen kasvustrategian vaikutusta taloudellisiin tunnuslukuihin. Tutkielman tarkoituksena on erityisesti lisätä ymmärrystä ulkoisesta kasvustrategiasta ja sen vaikutuksista yrityksen kasvun ja kannattavuuden tunnuslukuihin.
Tutkimusaineisto on kerätty Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen ylläpitämästä tilinpää-töstietokannasta, joka sisältää Suomen 500 suurimman yrityksen tilinpäätöstiedot. Tutkimusaineisto käsittää vuodet 2007–2011 ja tutkimusotokseen kuuluvien yritysten kasvustrategiat on selvitetty sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Tutkimusmenetelmien valinnassa on kiinnitetty erityistä huomiota pieneen otoskokoon sekä muuttujien normaalijakautuneisuuteen. Aineistoa testattiin Spearmanin korrelaatiotestillä sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tutkielmassa käytettävät muuttujat ovat tilinpäätösanalyysissä yleisesti käytössä olevia taloudellisia tunnuslukuja. Yrityksen koon mittarina käytettiin liikevaihtoa ja taseen loppusummaa ja kasvua mitattiin näiden tunnuslukujen kasvuprosenteilla. Kannattavuuden mittareiksi valittiin sijoitetun pääoman tuottoprosentti sekä nettotulosprosentti.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen kasvulla saattaa olla vaikutusta yrityksen kannattavuuteen, mutta suhde ei ole täysin yleistettävissä selitysasteiden jäädessä mataliksi. Myöskään ulkoisella kasvustrategialla ei havaittu olevan vaikutusta kasvun ja kannattavuuden tunnuslukuihin.
Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia yrityskoon, kasvun ja kannattavuuden välistä yhteyttä sekä yrityksen kasvustrategian vaikutusta taloudellisiin tunnuslukuihin. Tutkielman tarkoituksena on erityisesti lisätä ymmärrystä ulkoisesta kasvustrategiasta ja sen vaikutuksista yrityksen kasvun ja kannattavuuden tunnuslukuihin.
Tutkimusaineisto on kerätty Elinkeinoelämän Tutkimuslaitoksen ylläpitämästä tilinpää-töstietokannasta, joka sisältää Suomen 500 suurimman yrityksen tilinpäätöstiedot. Tutkimusaineisto käsittää vuodet 2007–2011 ja tutkimusotokseen kuuluvien yritysten kasvustrategiat on selvitetty sähköisen kyselytutkimuksen avulla. Tutkimusmenetelmien valinnassa on kiinnitetty erityistä huomiota pieneen otoskokoon sekä muuttujien normaalijakautuneisuuteen. Aineistoa testattiin Spearmanin korrelaatiotestillä sekä Mann-Whitneyn U-testillä. Tutkielmassa käytettävät muuttujat ovat tilinpäätösanalyysissä yleisesti käytössä olevia taloudellisia tunnuslukuja. Yrityksen koon mittarina käytettiin liikevaihtoa ja taseen loppusummaa ja kasvua mitattiin näiden tunnuslukujen kasvuprosenteilla. Kannattavuuden mittareiksi valittiin sijoitetun pääoman tuottoprosentti sekä nettotulosprosentti.
Tutkimustulokset osoittivat, että yrityksen kasvulla saattaa olla vaikutusta yrityksen kannattavuuteen, mutta suhde ei ole täysin yleistettävissä selitysasteiden jäädessä mataliksi. Myöskään ulkoisella kasvustrategialla ei havaittu olevan vaikutusta kasvun ja kannattavuuden tunnuslukuihin.