Ruoan verkkokauppa Suomessa vuonna 2025
Sahala, Olli (2016)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Päivittäistavaroiden myynti on murrosvaiheessa. Verkkokauppa on mahdollistanut kokonaan uuden tavan palvella ja lähestyä kuluttajia. Siirtyminen perinteisestä kivijalkakaupasta verkkokauppaan ei ole kuitenkaan helppoa ja täysin kivutonta. Tarvitaan oikeanlaista johtamista ja uskottavia visioita.
Tutkielman tarkoituksena on rakentaa kaksi erilaista tulevaisuudenskenaarioita ruoan verkkokaupasta Suomessa vuonna 2025. Tutkimusongelmana on kartoittaa ja analysoida, miten ja millä ehdoilla arvonluontiprosessi todennäköisimmin muuttuu ruoan verkkokaupassa vuoteen 2025 mennessä. Tutkimuksessa luodaan katsanto nykyhetken ruoan verkkokauppaan Suomessa, sekä perehdytään asiakkaan matkaan ruoan verkkokaupassa.
Tärkeä osa tutkielmaa on uskottavien visioiden luominen tulevaisuudesta. Tähän tavoitteeseen päästään kolmen megatrendin kautta. Tutkimusongelman selvittämistä varten on haastateltu Suomen johtavia ruoan verkkokaupan asiantuntijoita. Myös tutkijalla on pitkä työkokemus päivittäistavarakaupan asiantuntija- ja esimiestehtävistä. Tätä asiantuntijapohjaa on tässä työssä rikastettu kattavalla katsauksella ruoan verkkokaupan ulkomaisiin toimijoihin.
Tuotteiden keräilyn tehostaminen, isojen kauppaketjujen sisäisen logistiikan uudelleenjärjestely, sekä kuluttajatilausten automatisointi tulevat olemaan merkittävimmät tekijät ruoan verkkokaupassa Suomessa vuonna 2025. Helppous ja joustavuus tulevat korostumaan entisestään arvonluontiprosessissa.
Tutkielman tarkoituksena on rakentaa kaksi erilaista tulevaisuudenskenaarioita ruoan verkkokaupasta Suomessa vuonna 2025. Tutkimusongelmana on kartoittaa ja analysoida, miten ja millä ehdoilla arvonluontiprosessi todennäköisimmin muuttuu ruoan verkkokaupassa vuoteen 2025 mennessä. Tutkimuksessa luodaan katsanto nykyhetken ruoan verkkokauppaan Suomessa, sekä perehdytään asiakkaan matkaan ruoan verkkokaupassa.
Tärkeä osa tutkielmaa on uskottavien visioiden luominen tulevaisuudesta. Tähän tavoitteeseen päästään kolmen megatrendin kautta. Tutkimusongelman selvittämistä varten on haastateltu Suomen johtavia ruoan verkkokaupan asiantuntijoita. Myös tutkijalla on pitkä työkokemus päivittäistavarakaupan asiantuntija- ja esimiestehtävistä. Tätä asiantuntijapohjaa on tässä työssä rikastettu kattavalla katsauksella ruoan verkkokaupan ulkomaisiin toimijoihin.
Tuotteiden keräilyn tehostaminen, isojen kauppaketjujen sisäisen logistiikan uudelleenjärjestely, sekä kuluttajatilausten automatisointi tulevat olemaan merkittävimmät tekijät ruoan verkkokaupassa Suomessa vuonna 2025. Helppous ja joustavuus tulevat korostumaan entisestään arvonluontiprosessissa.