Seniorin tietämys kunniaan - mentorointi kokemusperäisen osaamisen tallentajana
Saarinen, Riitta (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä mentoroinnin mahdollisuuksista organisaatiossa tapahtuvan oppimisen edistämisessä, erityisesti kokemukseen perus-tuvan tietämyksen siirtämisessä ja tallentamisessa.
Tutkimus jakaantuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Teoreettisessa osassa tarkastellaan organisaatiossa tapahtuvaa oppimista mentoroinnin näkökulmasta ja kuvataan mentorointia henkilöstön kehittämismenetelmänä. Tämän jälkeen pohditaan yksilön oppimista ja sitä tukevia ilmiöitä. Mentorointikirjallisuus painottaa yleensä mentorin tai aktorin näkökulmaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää mentoroinnin hyödyntämiseen myös organisaation näkökulma. Sen vuoksi tutkimuksessa etsitään vastausta kysymykseen, mikä on organisaation rooli mentorointiprosessin edistäjänä.
Empiirinen tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena. Tutkimustulokset palvelevat ensisijaisesti kohdeorganisaation tulevan mentorointiohjelman rakentamista. Samalla tutkimus osallistuu mentorointia koskevaan keskusteluun tuomalla esiin uusia kiinnekohtia organisaatiossa tapahtuvaan oppimiseen.
Tulosten mukaan mentorin hiljaista tietoa todella siirtyy aktorille. Seniorien, pitkän kokemuksen omaavien ammattilaisten osaamista on mentoroinnin avulla mahdollista tehdä näkyväksi ja siirtää nuoremmille kollegoille, koko organisaation tietovarannoksi. Tutkimustulokset tukevat sitä ajatusta, että organisaation roolina on toimia mahdollistajana, oppimista edistävän ilmapiirin luojana ja oppimisen esteiden poistajana. Osallistavan, oppimiseen kannustavan johtamistavan merkitys sekä kokemuksen kautta kartutetun osaamisen arvostaminen ja arvostuksen julkituominen lisäävät halukkuutta tietämyksen jakamiseen. Tärkeimmiksi ilmiöiksi osoittautuivat työssä oppimisen edistäminen, oppijoiden itseohjautuvuuden ja reflektiivisten taitojen tukeminen, kokemuksen ja hiljaisen tiedon hyödyntäminen vuoropuhelun avulla sekä empowerment-ajattelun edistäminen.
Tutkimus jakaantuu teoreettiseen ja empiiriseen osaan. Teoreettisessa osassa tarkastellaan organisaatiossa tapahtuvaa oppimista mentoroinnin näkökulmasta ja kuvataan mentorointia henkilöstön kehittämismenetelmänä. Tämän jälkeen pohditaan yksilön oppimista ja sitä tukevia ilmiöitä. Mentorointikirjallisuus painottaa yleensä mentorin tai aktorin näkökulmaa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli löytää mentoroinnin hyödyntämiseen myös organisaation näkökulma. Sen vuoksi tutkimuksessa etsitään vastausta kysymykseen, mikä on organisaation rooli mentorointiprosessin edistäjänä.
Empiirinen tutkimus tehtiin toimintatutkimuksena. Tutkimustulokset palvelevat ensisijaisesti kohdeorganisaation tulevan mentorointiohjelman rakentamista. Samalla tutkimus osallistuu mentorointia koskevaan keskusteluun tuomalla esiin uusia kiinnekohtia organisaatiossa tapahtuvaan oppimiseen.
Tulosten mukaan mentorin hiljaista tietoa todella siirtyy aktorille. Seniorien, pitkän kokemuksen omaavien ammattilaisten osaamista on mentoroinnin avulla mahdollista tehdä näkyväksi ja siirtää nuoremmille kollegoille, koko organisaation tietovarannoksi. Tutkimustulokset tukevat sitä ajatusta, että organisaation roolina on toimia mahdollistajana, oppimista edistävän ilmapiirin luojana ja oppimisen esteiden poistajana. Osallistavan, oppimiseen kannustavan johtamistavan merkitys sekä kokemuksen kautta kartutetun osaamisen arvostaminen ja arvostuksen julkituominen lisäävät halukkuutta tietämyksen jakamiseen. Tärkeimmiksi ilmiöiksi osoittautuivat työssä oppimisen edistäminen, oppijoiden itseohjautuvuuden ja reflektiivisten taitojen tukeminen, kokemuksen ja hiljaisen tiedon hyödyntäminen vuoropuhelun avulla sekä empowerment-ajattelun edistäminen.