Työntekijästä organisaatiokansalaiseksi - itsensä kehittäminen alaistaitojen kehittämisen menetelmänä
Saari, Leena (2015)
Saari, Leena
2015
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Henkilöstön kuullaan usein olevan menestyvän organisaation avain. Henkilöstön taitoihin kuuluvat tehtävän suorittamiseen liittyvät taidot sekä tässä tutkimuksessa tutkittavat alaistaidot. Alaistaidot ovat henkilön taitoja, jotka vaikuttavat merkittävästi organisaation päivittäisessä toiminnassa, mutta joita ei voida vaatia muodollisessa työnkuvauksessa. Alaistaitoja on kutsuttu organisaation elinvoimaistajaksi, jopa organisaation koneiston voiteluöljyksi. Koska alaistaidot ovat organisaation toiminnalle tärkeitä, tutkimuksen ydinajatuksena on, että alaistaitoja tulisi kyetä kehittämään.
Alaistaitojen kehittämisen osalta tutkimusta on tehty vähän ja tässä tutkimuksessa alaistaitojen kehittämistä lähestytään itsensä kehittämisen kautta. Tutkimusongelmaksi muotoutui; ”Voidaanko itsensä kehittämistä hyödyntää alaistaitojen kehittämisessä ja näin tukea henkilöstön kokemusta organisaatiokansalaisuudesta.” Tutkimuksen keskiössä ovat alaistaitojen erilaiset ilmenemismuodot sekä alaistaitojen harjoittamiseen vaikuttavat tekijät organisaatiossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empiirinen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa Elisa Oyj:n asiakaskohtaamisyksikössä keväällä 2015.
Tutkimuksessa alaistaidot koettiin kehitettäviksi taidoiksi. Alaistaitoihin vaikuttavina asioina tutkimuksessa tunnistettiin henkilön oma toiminta, esimiehen toiminta ja kollegoiden sekä työryhmän merkitys. Löydökset tukivat itsensä kehittämisessä käytetyn monilähteisen- ja 360 – asteisen palautemallin käytettävyyttä alaistaitojen kehittämismenetelmänä. Alaistaitojaan kehittävät henkilöt osallistuvat entistä intensiivisemmin ja tietoisemmin organisaation toimintaan ja kehittämiseen, jolloin organisaatiosta tulee huomattavasti joustavampi, tehokkaampi ja vahvempi toimimaan muuttuvissa tilanteissa.
Alaistaitojen kehittämisen osalta tutkimusta on tehty vähän ja tässä tutkimuksessa alaistaitojen kehittämistä lähestytään itsensä kehittämisen kautta. Tutkimusongelmaksi muotoutui; ”Voidaanko itsensä kehittämistä hyödyntää alaistaitojen kehittämisessä ja näin tukea henkilöstön kokemusta organisaatiokansalaisuudesta.” Tutkimuksen keskiössä ovat alaistaitojen erilaiset ilmenemismuodot sekä alaistaitojen harjoittamiseen vaikuttavat tekijät organisaatiossa. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja empiirinen aineisto kerättiin ryhmähaastatteluissa Elisa Oyj:n asiakaskohtaamisyksikössä keväällä 2015.
Tutkimuksessa alaistaidot koettiin kehitettäviksi taidoiksi. Alaistaitoihin vaikuttavina asioina tutkimuksessa tunnistettiin henkilön oma toiminta, esimiehen toiminta ja kollegoiden sekä työryhmän merkitys. Löydökset tukivat itsensä kehittämisessä käytetyn monilähteisen- ja 360 – asteisen palautemallin käytettävyyttä alaistaitojen kehittämismenetelmänä. Alaistaitojaan kehittävät henkilöt osallistuvat entistä intensiivisemmin ja tietoisemmin organisaation toimintaan ja kehittämiseen, jolloin organisaatiosta tulee huomattavasti joustavampi, tehokkaampi ja vahvempi toimimaan muuttuvissa tilanteissa.