”American English is cooler than British English”. Attitudes towards British and American English and their speakers held by senior compulsory school pupils and upper secondary school pupils.
Ekstedt, Sandra (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
I min avhandling har jag undersökt svenskspråkiga högstadie- och gymnasieelevers attityder till brittisk och amerikansk engelska och deras talare. I undersökningen deltog sammanlagt 171 elever varav 81 var elever i årskurs 8 i högstadiet och 90 var elever i årskurs 1 och 2 i gymnasiet.
Syftet med undersökningen var att ta reda på ungdomars attityder till brittisk och amerikansk engelska. Jag ville också ta reda på hur eleverna uppfattar talare av dessa accenter och vilka associationer de får. Jag använde mig av ett tvådelat frågeformulär som bestod av en bakgrundssektion och en testsektion. I bakgrundssektionen ombads eleverna svara på frågor som hade med deras erfarenheter av engelska accenter, och favorit accenter att göra. I testsektionen skulle eleverna på basen av ett antal adjektiv utvärdera fyra olika talare på ett band som talade antingen brittisk eller amerikansk engelska. Faktorer såsom talarens solidaritet, intelligens och makt blev således undersökta. Sist skulle eleverna uppskatta talarnas nationalitet, ålder och samhällsklass.
Resultaten visade att majoriteten av alla elever favoriserade amerikansk engelska framom brittisk. En större del av gymnasieeleverna föredrog dock brittisk engelska jämfört med högstadieeleverna. Utvärderingen av talarna visade att de amerikanska talarna upplevdes mer positiva än de brittiska, främst gällande solidaritet. Den kvinnliga brittiska talaren utvärderades mest negativt av båda grupperna. Majoriteten av alla elever kände dessutom igen de fyra talarnas accenter.
Syftet med undersökningen var att ta reda på ungdomars attityder till brittisk och amerikansk engelska. Jag ville också ta reda på hur eleverna uppfattar talare av dessa accenter och vilka associationer de får. Jag använde mig av ett tvådelat frågeformulär som bestod av en bakgrundssektion och en testsektion. I bakgrundssektionen ombads eleverna svara på frågor som hade med deras erfarenheter av engelska accenter, och favorit accenter att göra. I testsektionen skulle eleverna på basen av ett antal adjektiv utvärdera fyra olika talare på ett band som talade antingen brittisk eller amerikansk engelska. Faktorer såsom talarens solidaritet, intelligens och makt blev således undersökta. Sist skulle eleverna uppskatta talarnas nationalitet, ålder och samhällsklass.
Resultaten visade att majoriteten av alla elever favoriserade amerikansk engelska framom brittisk. En större del av gymnasieeleverna föredrog dock brittisk engelska jämfört med högstadieeleverna. Utvärderingen av talarna visade att de amerikanska talarna upplevdes mer positiva än de brittiska, främst gällande solidaritet. Den kvinnliga brittiska talaren utvärderades mest negativt av båda grupperna. Majoriteten av alla elever kände dessutom igen de fyra talarnas accenter.
Kokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineisto, joilla on samankaltaisia nimekkeitä, tekijöitä tai asiasanoja.
-
A Society of Wankers and Harlots. A Comparable Study of Labels Used for Women and Men in the English Language by English and Finland-Swedish pupils
Fröjd, Nina (2008)
Pro gradu - tutkielmaAvhandlingen undersöker engelska termer som unga vuxna använder för kvinnor och män. Undersökningsgrupperna utgörs av elever i Brampton, England med engelska som modersmål och elever i Jakobstad, Finland med svenska som ... -
The Use of English by Finnish Instagrammers : Why is English Favored and How It Impacts Identities?
Norpila, Susanna (28.05.2020)
KandidaatintutkielmaDuring the last couple of years, social media has risen to a popularity where its position is to serve its users in everyday life, especially among the younger generations. The globality of social media has had its impacts ... -
Second Language Production among English Immersion Children in Rovaniemi English Playschool
Berg, Eva Johanna (2004)
Pro gradu - tutkielmaDen här studien analyserar språkproduktionen hos barnen i ett engelskt språkbadsdaghem i Rovaniemi. Barnen är i åldern 3-6 år och har i huvudsak finska som modersmål. I studien ingår även två lärare varav den ena har ...