Elintarvikkeen tuotekehitys- ja lanseerausprosessi Case Avidus
Eklund, Mika (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata ja analysoida uuden elintarvikkeen tuotekehitys- ja erityisesti lanseerausprosessin onnistumisen edellytyksiä. Tähän päästään seuraavien tavoitteiden kautta: Ensimmäisenä tavoitteena on tunnistaa kirjallisuuteen perustuen uuden elintarvikkeen oikeaoppisen tuotekehitysprosessin eteneminen ja osatekijät. Toisena tavoitteena on eritellä uuden elintarvikkeen lanseeraamiseen liittyviä kriittisiä kysymyksiä. Kolmantena tavoitteena on analysoida yksityiskohtaisesti herajuoman tuotekehitys- ja lanseerausprosessin toteuttamista ja paljastaa onnistumiseen/epäonnistumiseen vaikuttaneita tekijöitä. Tutkimusote on normatiivinen.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa esitetään mallit tuotekehitykselle ja lanseeraukselle. Mallit perustuvat aikaisempiin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen. Ensimmäisenä esitellään erilaisia tuotekehitysstrategioita, jotka osaltaan vaikuttavat tuotekehitysprosessiin. Tuotekehitysprosessin mallissa on seitsemän vaihetta: ideoiden luominen, ideoiden arviointi, konseptin kehittäminen ja testaus, liiketoiminta-analyysi, tuotteen kehittäminen ja testaaminen, koemarkkinointi ja lanseeraus. Näistä osista tarkempaan tarkasteluun on otettu viimeinen vaihe eli lanseeraus.
Lanseerausprosessiin kuuluvat osaprosessit: lähtökohta-analyysit, strategiset päämäärät, lanseerauksen tavoitteet, markkinoinnin perusratkaisut ja brandi, lanseerauksen toteutus ja valvonta sekä menestyksen mittaaminen.
Tutkimusaineisto empiirisessä osiossa saatiin haastattelemalla yrityksen lanseerauksenaikaista toimitusjohtajaa ja markkinointipäällikköä. Lisäksi tekijä sai käyttöönsä useita dokumentteja koskien tuotekehitystä ja lanseerausta. Näitä tietoja verrataan teoriaosiossa esitettyihin teoreettisiin malleihin. Tuotteen kehityksen ja lanseerauksen toimet eroavat jonkin verran mallista ja tällä voidaan ainakin osittain selittää tuotteen epäonnistumista markkinoilla.
Tutkimuksen teoreettisessa osiossa esitetään mallit tuotekehitykselle ja lanseeraukselle. Mallit perustuvat aikaisempiin tutkimuksiin ja alan kirjallisuuteen. Ensimmäisenä esitellään erilaisia tuotekehitysstrategioita, jotka osaltaan vaikuttavat tuotekehitysprosessiin. Tuotekehitysprosessin mallissa on seitsemän vaihetta: ideoiden luominen, ideoiden arviointi, konseptin kehittäminen ja testaus, liiketoiminta-analyysi, tuotteen kehittäminen ja testaaminen, koemarkkinointi ja lanseeraus. Näistä osista tarkempaan tarkasteluun on otettu viimeinen vaihe eli lanseeraus.
Lanseerausprosessiin kuuluvat osaprosessit: lähtökohta-analyysit, strategiset päämäärät, lanseerauksen tavoitteet, markkinoinnin perusratkaisut ja brandi, lanseerauksen toteutus ja valvonta sekä menestyksen mittaaminen.
Tutkimusaineisto empiirisessä osiossa saatiin haastattelemalla yrityksen lanseerauksenaikaista toimitusjohtajaa ja markkinointipäällikköä. Lisäksi tekijä sai käyttöönsä useita dokumentteja koskien tuotekehitystä ja lanseerausta. Näitä tietoja verrataan teoriaosiossa esitettyihin teoreettisiin malleihin. Tuotteen kehityksen ja lanseerauksen toimet eroavat jonkin verran mallista ja tällä voidaan ainakin osittain selittää tuotteen epäonnistumista markkinoilla.