V. Rintamäki Oy:n myymäläimagon kehittäminen
Rintamäki, Maria (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielmani tarkoituksena on selvittää, miten V. Rintamäki Oy:n Seinäjoen myymälöiden imagoa voidaan kehittää. Tutkielmani tutkimusotteena on toimivuusselvitys ja näkökulmana kehittämisnäkökulma. Teoreettisen viitekehyksen muodostaa myymäläimagon muodostumiseen, sen vaikutuksiin, tutkimiseen ja muuttamiseen liittyvä teoria.
Ensimmäisenä tavoitteenani on yrityksen tavoiteimagon hahmottaminen, missä käytän apuna haastatteluja sekä teoriaa. Toisena tavoitteenani on selvittää, minkälainen on yrityksen toteutunut imago. Tämä tapahtuu empiriaosassa lomakekyselyllä, joten tutkimusmetodina on kvantitatiivinen menetelmä. Tutkimuksessa käytän kahta eri otosta. Toinen kysely tehdään myymälöissä ja toinen sekä kouluissa, työpaikoilla että kahvilassa. Kolmantena tavoitteenani on verrata tavoiteimagoa ja toteutunutta imagoa toisiinsa ja löytää pahimmat ristiriidat niiden välillä sekä antaa kehittämisehdotuksia ristiriitakohtien vähentämiseksi.
Tutkimuksen myötä V. Rintamäen Seinäjoen myymälät osoittautuivat hyviksi farkkukaupoiksi, joissa on laaja valikoima ja tuotteita löytyy hyvin. Palveluun liittyvät asiat mielletään myös hyviksi, mutta myymälöiden ulkonäössä on parantamisen varaa kuten myös yhden myymälän tunnettuudessa. Tutkimuksessa ilmeni myös, että myymälät mielletään erilaisiksi keskenään. Myymälöiden ulkonäön ongelmia, tulee parantaa muun muassa ostoja järkeistämällä, järjestyksen ja sisustuksen uusimisella sekä viihtyisyyden parantamisella. Myymälät voi tehdä toisistaan selkeästi erilaisiksi, koska niillä on jo nyt omanlaisensa kohderyhmät. Tunnettuuden parantamisesi on kehitettävä uusia keinoja mainonnan lisäksi. Imagon kehittäminen on jatkuvaa työtä ja ensisijaisesti uusi imago täytyy sisäistää yrityksen sisällä, jotta se voitaisiin heijastaa kuluttajille.
Ensimmäisenä tavoitteenani on yrityksen tavoiteimagon hahmottaminen, missä käytän apuna haastatteluja sekä teoriaa. Toisena tavoitteenani on selvittää, minkälainen on yrityksen toteutunut imago. Tämä tapahtuu empiriaosassa lomakekyselyllä, joten tutkimusmetodina on kvantitatiivinen menetelmä. Tutkimuksessa käytän kahta eri otosta. Toinen kysely tehdään myymälöissä ja toinen sekä kouluissa, työpaikoilla että kahvilassa. Kolmantena tavoitteenani on verrata tavoiteimagoa ja toteutunutta imagoa toisiinsa ja löytää pahimmat ristiriidat niiden välillä sekä antaa kehittämisehdotuksia ristiriitakohtien vähentämiseksi.
Tutkimuksen myötä V. Rintamäen Seinäjoen myymälät osoittautuivat hyviksi farkkukaupoiksi, joissa on laaja valikoima ja tuotteita löytyy hyvin. Palveluun liittyvät asiat mielletään myös hyviksi, mutta myymälöiden ulkonäössä on parantamisen varaa kuten myös yhden myymälän tunnettuudessa. Tutkimuksessa ilmeni myös, että myymälät mielletään erilaisiksi keskenään. Myymälöiden ulkonäön ongelmia, tulee parantaa muun muassa ostoja järkeistämällä, järjestyksen ja sisustuksen uusimisella sekä viihtyisyyden parantamisella. Myymälät voi tehdä toisistaan selkeästi erilaisiksi, koska niillä on jo nyt omanlaisensa kohderyhmät. Tunnettuuden parantamisesi on kehitettävä uusia keinoja mainonnan lisäksi. Imagon kehittäminen on jatkuvaa työtä ja ensisijaisesti uusi imago täytyy sisäistää yrityksen sisällä, jotta se voitaisiin heijastaa kuluttajille.