Verkkokaupan perustaminen pienyritykselle - Verkkokaupan suunnittelu ja toteutus case-yritykselle
Raatikainen, Eija (2011)
Raatikainen, Eija
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, mitä pienyrityksen täytyy ottaa huomioon perustaessaan verkkokauppaa sekä miten sähköinen kaupankäynti ja perinteinen fyysinen kaupankäynti eroavat toisistaan. Lisäksi tarkoituksena oli antaa suuntaa-antava kuva siitä, minkä suuruisilla kustannuksilla verkkokauppias voi aloittaa toimintansa.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuteen perustuvaa aineistopohjaista analyysiä. Tutkielman aineiston keräämisessä on käytetty hyväksi sekä kirjallisuuslähteitä että sähköisiä lähteitä. Lähteistä on pyritty keräämään tietoa kotimaan markkinoille suunnattujen verkkokauppojen perustamisesta pienyrityksen näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen yhteydessä suunniteltiin ja perustettiin eräälle pienyritykselle verkkokauppa, jolloin päästiin tutustumaan lähemmin koko verkkokaupan perustamisprosessiin ja soveltamaan lähteistä opittuja asioita käytännössä.
Ihmisten Internetin käyttö lisääntyy jatkuvasti. Yhä useammat tekevät nykyään myös ostoksia verkon kautta. Kuitenkin vain pieni osa yrityksistä on käyttänyt tämän hyödykseen käynnistämällä sähköisen kaupankäynnin eli perustamalla verkkokaupan. Varsinkin esimerkiksi maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla kivijalkamyymälää pitäville pienyrityksille verkkokaupan perustaminen voi olla kustannustehokas tapa laajentaa asiakaskuntaa ja sitä kautta lisätä myyntiä.
Verkkokaupan perustaminen tarjoaa yritykselle myös monia muita etuja verrattuna perinteiseen kauppaan. Esimerkiksi Internetissä etäisyydet ja aukioloajat menettävät merkityksensä. Huomioitavaa on kuitenkin myös se, että tavaran myyminen Internetissä on perinteistä kauppaa haastavampaa ja kilpailijoita voi olla paljonkin.
Verkkokaupan perustamiskustannukset ovat lähes aina tavallisen kaupan perustamiskustannuksia pienemmät. Kuten huomattiin case-yrityksen tapauksessa, verkkokauppa voidaan perustaa hyvinkin pienin kustannuksin. Kustannuksiin vaikuttaa oleellisesti tarvittavien hankintojen sekä maksullisen ulkopuolisen avun käytön määrä. Mitä enemmän voidaan tehdä itse, sitä halvemmaksi verkkokaupan perustaminen, ylläpito ja jatkokehitys tulevat.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuteen perustuvaa aineistopohjaista analyysiä. Tutkielman aineiston keräämisessä on käytetty hyväksi sekä kirjallisuuslähteitä että sähköisiä lähteitä. Lähteistä on pyritty keräämään tietoa kotimaan markkinoille suunnattujen verkkokauppojen perustamisesta pienyrityksen näkökulmasta katsottuna. Tutkimuksen yhteydessä suunniteltiin ja perustettiin eräälle pienyritykselle verkkokauppa, jolloin päästiin tutustumaan lähemmin koko verkkokaupan perustamisprosessiin ja soveltamaan lähteistä opittuja asioita käytännössä.
Ihmisten Internetin käyttö lisääntyy jatkuvasti. Yhä useammat tekevät nykyään myös ostoksia verkon kautta. Kuitenkin vain pieni osa yrityksistä on käyttänyt tämän hyödykseen käynnistämällä sähköisen kaupankäynnin eli perustamalla verkkokaupan. Varsinkin esimerkiksi maaseudulla ja pienillä paikkakunnilla kivijalkamyymälää pitäville pienyrityksille verkkokaupan perustaminen voi olla kustannustehokas tapa laajentaa asiakaskuntaa ja sitä kautta lisätä myyntiä.
Verkkokaupan perustaminen tarjoaa yritykselle myös monia muita etuja verrattuna perinteiseen kauppaan. Esimerkiksi Internetissä etäisyydet ja aukioloajat menettävät merkityksensä. Huomioitavaa on kuitenkin myös se, että tavaran myyminen Internetissä on perinteistä kauppaa haastavampaa ja kilpailijoita voi olla paljonkin.
Verkkokaupan perustamiskustannukset ovat lähes aina tavallisen kaupan perustamiskustannuksia pienemmät. Kuten huomattiin case-yrityksen tapauksessa, verkkokauppa voidaan perustaa hyvinkin pienin kustannuksin. Kustannuksiin vaikuttaa oleellisesti tarvittavien hankintojen sekä maksullisen ulkopuolisen avun käytön määrä. Mitä enemmän voidaan tehdä itse, sitä halvemmaksi verkkokaupan perustaminen, ylläpito ja jatkokehitys tulevat.