Balanced scorecard järjestelmän kehittyminen kohdeyrityksessä. Case Lemcon Oy.
Pöyhönen, Satu (2003)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkielma kuvaa kohdeyrityksen balanced scorecardin kehittymisprosessin käyttöönotto päätöksen jälkeen. Lisäksi tutkielma pyrkii selvittämään tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet tähän kehitykseen kohdeorganisaation yhtiö- ja liiketoiminta-aluetasoilla. Tutkielma sijoittuu uuden balanced scorecard järjestelmän implementoinnin viimeisimpään vaiheeseen eli uuden järjestelmän vakiinnuttamiseen ja saattamiseen osaksi organisaation jokapäiväistä työskentelyä.
Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Erityisesti tutkielmassa ko-rostuu muutosprosessia kuvaava luonne. Teoriaosuudessa käydään läpi balanced scorecard järjestelmän kehittymiseen vaikuttavat tekijät, kuten strateginen johtaminen, laskentatoimen muutos ja itse balanced scorecardin käyttö ja sen kehittäminen. Tutkielman empiriaosa koostuu kohdeyrityksen balanced scorecardin käyttöönoton, kehittymisen ja nykytilan kuvaamisesta. Tutkielman kohdeyritys Lemcon Oy on kansainvälinen rakennusalan projektirakentaja.
Tutkielman tulokset ovat yhdensuuntaisia aikaisemmin aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Tuloksina todetaan, että balanced scorecard on parantanut yritysjohdon ohjaus-järjestelmiä kohdeyrityksessä. Sen todetaan myös selkeyttäneen toiminnansuunnittelua, ohjausta ja seurantaa. Tutkielmassa esitetään myös tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet onnistuneeseen balanced scorecardin käyttöönottoon ja vakiinnuttamiseen. Tällaisia tekijöitä esitetään olevan ylimmän johdon tuen ja pitkäaikaisen sitoutumisen hankkeeseen, sekä viestinnän laadun huomioimisen balanced scorecardin jalkauttamisessa eri organisaatiotasoille. Tutkielman tuloksina balanced scorecardin käytön luonteen havaittiin myös muuttuvan siirryttäessä yhtiötasolta liiketoiminta-aluetasolle.
Tutkielma on luonteeltaan kvalitatiivinen tapaustutkimus. Erityisesti tutkielmassa ko-rostuu muutosprosessia kuvaava luonne. Teoriaosuudessa käydään läpi balanced scorecard järjestelmän kehittymiseen vaikuttavat tekijät, kuten strateginen johtaminen, laskentatoimen muutos ja itse balanced scorecardin käyttö ja sen kehittäminen. Tutkielman empiriaosa koostuu kohdeyrityksen balanced scorecardin käyttöönoton, kehittymisen ja nykytilan kuvaamisesta. Tutkielman kohdeyritys Lemcon Oy on kansainvälinen rakennusalan projektirakentaja.
Tutkielman tulokset ovat yhdensuuntaisia aikaisemmin aiheesta tehtyjen tutkimusten kanssa. Tuloksina todetaan, että balanced scorecard on parantanut yritysjohdon ohjaus-järjestelmiä kohdeyrityksessä. Sen todetaan myös selkeyttäneen toiminnansuunnittelua, ohjausta ja seurantaa. Tutkielmassa esitetään myös tekijöitä, jotka ovat vaikuttaneet onnistuneeseen balanced scorecardin käyttöönottoon ja vakiinnuttamiseen. Tällaisia tekijöitä esitetään olevan ylimmän johdon tuen ja pitkäaikaisen sitoutumisen hankkeeseen, sekä viestinnän laadun huomioimisen balanced scorecardin jalkauttamisessa eri organisaatiotasoille. Tutkielman tuloksina balanced scorecardin käytön luonteen havaittiin myös muuttuvan siirryttäessä yhtiötasolta liiketoiminta-aluetasolle.