Perinteisten levykauppojen strategiset selviytymiskeinot digitalisoitumisen aikakautena
Heikkinen, Henna (2007)
Heikkinen, Henna
2007
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän Pro gradu –tutkielman tarkoituksena on selvittää perinteisten levy-kauppojen selviytymiskeinoja musiikkiteollisuuden digitalisoitumisesta. Tut-kielma tehdään yrityksen näkökulmasta ja on luonteeltaan toiminta-analyyttinen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu musiikkiteollisuuden omi-naispiirteistä digitalisaation aikakautena. Teknologinen vallankumous on tuo-nut mukanaan edullisemmat tuotanto-, markkinointi- ja jakelukustannukset, joiden myötä myös musiikin pääformaatti on muuttumassa CD-levystä Mp3-muotoon. Perinteisten levykauppojen osa musiikin jakelukanavana on näiden muutosten kautta joutunut uusien haasteiden eteen.
Tutkielman empiirinen osa on laadullinen tutkimus, joka koostuu kymmenes-tä teemahaastattelusta, jotka suoritettiin kymmenen eri levykauppiaan kanssa neljässä eri kaupungissa. Tutkielman tulosten perusteella tavaratalojen mu-siikkiosastot hoitavat pääasiallisesti tämän hetken hittituotteiden myynnin ja perinteiset levykaupat myyvät syvällisemmin tietyn musiikkisuunnan tuottei-ta. Se tarkoittaa sitä, että perinteisten levykauppojen kauppiaiden täytyy tun-tea oman liikkeensä musiikkityyli ja erikoistua siihen selviytyäkseen. Perintei-set levykaupat eivät pysty kilpailemaan markettimyynnin kanssa siinä, että ottaisivat valikoimaansa kaikista musiikkityyleistä jotakin.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu musiikkiteollisuuden omi-naispiirteistä digitalisaation aikakautena. Teknologinen vallankumous on tuo-nut mukanaan edullisemmat tuotanto-, markkinointi- ja jakelukustannukset, joiden myötä myös musiikin pääformaatti on muuttumassa CD-levystä Mp3-muotoon. Perinteisten levykauppojen osa musiikin jakelukanavana on näiden muutosten kautta joutunut uusien haasteiden eteen.
Tutkielman empiirinen osa on laadullinen tutkimus, joka koostuu kymmenes-tä teemahaastattelusta, jotka suoritettiin kymmenen eri levykauppiaan kanssa neljässä eri kaupungissa. Tutkielman tulosten perusteella tavaratalojen mu-siikkiosastot hoitavat pääasiallisesti tämän hetken hittituotteiden myynnin ja perinteiset levykaupat myyvät syvällisemmin tietyn musiikkisuunnan tuottei-ta. Se tarkoittaa sitä, että perinteisten levykauppojen kauppiaiden täytyy tun-tea oman liikkeensä musiikkityyli ja erikoistua siihen selviytyäkseen. Perintei-set levykaupat eivät pysty kilpailemaan markettimyynnin kanssa siinä, että ottaisivat valikoimaansa kaikista musiikkityyleistä jotakin.