”Mutta miten on luomuintoilevien hippien laita?” Blogi mielikuvien rakentajana
Pärnänen, Suvi (2012)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen on journalistinen blogi mielikuvien rakentajana. Aineistona oli 16 Uusi Musta -blogin luomua käsittelevää tekstiä. Tutkimusmenetelmänä käytettin retorista analyysiä. Tällä saatiin selville se, millaisia mielikuvia aineistosta on löydettävissä. Tutkimus koostui kahdesta vaiheesta. Ensimmäisessä vaiheessa aineistosta eriteltiin argumentteja, jotka jaoteltiin erilaisiin luokkiin. Tällä tavoin pyrittiin selvittämään, millaisia teemoja aineistosta nousee esiin. Toisessa vaiheessa argumenttien tehoa tarkasteltiin Aristoteleen muodostaman vaikuttavan puheen kolmijaon, eli eetoksen, paatoksen ja logoksen avulla. Näin saatiin selville se, millaisiin retorisiin keinoihin mielikuvien rakentaminen perustuu.
Luomutuotannon näkyvyys mediassa on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Tutkimusten mukaan luomua käsitellään mediassa välillä liiankin helläkätisesti. Median luoma kuva luomutuotannosta saattaa vaikuttaa ratkaisevasti siihen, millaiseksi sen asema esimerkiksi ruokatuotannossa tulevaisuudessa muovautuu. Blogien suosio mediavälineenä on kasvanut myös. Nykyään blogien rooli on olla yksi uutislähde muiden joukossa, vaikka ne eivät olekaan perinteistä journalismia. Tästä syystä niiden luomien mielikuvien merkitystä ei voida väheksyä.
Tulosten perusteella voi päätellä, että blogit vaikuttavat mielikuvien rakentumiseen melko paljon. Edes journalistisen blogin ei voida katsoa olevan uutismainen, joten sitä ei voida laskea luotettavaksi uutislähteeksi. Uusi Musta -blogissa argumentoitiin melko paljon luomun puolesta. Blogissa lukija pyrittiin vakuuttamaan pääasiassa järkeen vetoamalla. Järkeen vetoavat argumentit perustuivat suurimmaksi osaksi faktoihin. Melkein yhtä usein Uusi Musta -blogissa vedottiin kirjoittajan auktoriteettiin. Tähän ryhmään kuuluvat argumentit perustuivat nekin enimmäkseen faktoihin. Tunteeseen ei vedottu yhtä paljon, mutta määrä oli katsottavissa suureksi, kun kyseessä oli journalistinen blogi. Suurin osa tunteeseen vetoavista argumenteista perustui mielikuviin. Eniten blogissa vedottiin luomutuotannon luotettavuuteen. Uusi Musta -blogin rakentamien mielikuvien mukaan luomu on ennen kaikkea tavallista, aitoa, erityistä ja terveellistä. Blogi siis rakentaa luomusta runsaasti positiivisia mielikuvia. Tämä voi vääristää kuluttajien kuvaa luomutuotannosta.
Luomutuotannon näkyvyys mediassa on kasvanut viime vuosina huomattavasti. Tutkimusten mukaan luomua käsitellään mediassa välillä liiankin helläkätisesti. Median luoma kuva luomutuotannosta saattaa vaikuttaa ratkaisevasti siihen, millaiseksi sen asema esimerkiksi ruokatuotannossa tulevaisuudessa muovautuu. Blogien suosio mediavälineenä on kasvanut myös. Nykyään blogien rooli on olla yksi uutislähde muiden joukossa, vaikka ne eivät olekaan perinteistä journalismia. Tästä syystä niiden luomien mielikuvien merkitystä ei voida väheksyä.
Tulosten perusteella voi päätellä, että blogit vaikuttavat mielikuvien rakentumiseen melko paljon. Edes journalistisen blogin ei voida katsoa olevan uutismainen, joten sitä ei voida laskea luotettavaksi uutislähteeksi. Uusi Musta -blogissa argumentoitiin melko paljon luomun puolesta. Blogissa lukija pyrittiin vakuuttamaan pääasiassa järkeen vetoamalla. Järkeen vetoavat argumentit perustuivat suurimmaksi osaksi faktoihin. Melkein yhtä usein Uusi Musta -blogissa vedottiin kirjoittajan auktoriteettiin. Tähän ryhmään kuuluvat argumentit perustuivat nekin enimmäkseen faktoihin. Tunteeseen ei vedottu yhtä paljon, mutta määrä oli katsottavissa suureksi, kun kyseessä oli journalistinen blogi. Suurin osa tunteeseen vetoavista argumenteista perustui mielikuviin. Eniten blogissa vedottiin luomutuotannon luotettavuuteen. Uusi Musta -blogin rakentamien mielikuvien mukaan luomu on ennen kaikkea tavallista, aitoa, erityistä ja terveellistä. Blogi siis rakentaa luomusta runsaasti positiivisia mielikuvia. Tämä voi vääristää kuluttajien kuvaa luomutuotannosta.