Nuori lapsiperhe kuluttajana – Äitien kertomuksia kuluttamisen muuttumisesta esikoisen myötä
Heikkilä, Terhi (2008)
Heikkilä, Terhi
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Ihmisen elämänkaari pitää sisällään useita eri vaiheita, joista jokainen vaikuttaa omalla tavallaan myös yksilön kuluttajakäyttäytymiseen. Yksi merkittävimmistä elämänmuutoksista on vanhemmuuteen siirtyminen ja perheen perustaminen. Esikoinen voi muuttaa monella tavoin perheen elämän eri osa-alueita, kuten vanhempien keskinäistä suhdetta ja vuorovaikutuksen luonnetta, perheen elämäntyyliä, esimerkiksi vapaa-ajan määrää ja laatua, kodin ulkopuolisten viiteryhmien ja ystävyyssuhteiden luonnetta sekä vanhempien elämänarvoja ja minä-käsityksiä.
Tutkielman tarkoituksena on analysoida, miten kuluttaminen muuttuu esikoisen myötä. Tarkastelun kohteena ovat elämäntilanteen muutoksen, vanhemmuuden ja esikoisen syntymän, aikaansaamat muutokset sen suhteen, mitä ja miten kulutetaan. Työ rakentuu kirjallisuuden avulla muodostetun teoreettisen esiymmärryksen ja episodisen haastattelun avulla kerätyistä kertomuksista tehtävän analyysin avulla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttamista kvalitatiivisesti modernin kulutustutkimuksen mukaisesti erottamattomana osana perheen elämää sekä suhteessa yksilön ulkoiseen ja sisäiseen maailmaan. Tutkimuksessa kuluttamista tarkasteltiin osana perheen ja äidin jokapäiväistä elämää ja elämäntapaa, lisäksi pyrittiin ymmärtämään, millainen vaikutus ympäröivällä sosiokulttuurisella maailmalla, kulttuurilla, yhteiskunnalla ja viiteryhmillä, on kuluttamiseen. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös äitiyteen liittyviin psykologisiin tekijöihin, yksilön identiteettiin ja sen uudelleenrakentumiseen sekä yksilön arvoihin ja arvostuksiin.
Tutkimuksessa tärkeimmiksi kulutusrakenteellisiksi muutosalueiksi nousivat ruokaan ja vapaa-aikaan kohdistuva kulutus sekä äitiin itseensä kohdistuva kulutus. Muita muutosteemoja olivat asuminen ja matkustaminen, lisäksi tarkasteltiin erikseen äidin lapselle hankkimia tuotteita osana äitiyden identiteetin rakentumista. Yksittäisten teemojen tarkastelun jälkeen rakennettiin ymmärrys siitä, millaisten merkitysten varaan äidin kuluttajakuva rakentuu. Tarkastelun kohteena olivat ajankäyttö, rahankäyttö ja kulutukselliset valintakriteerit.
Tutkielman tarkoituksena on analysoida, miten kuluttaminen muuttuu esikoisen myötä. Tarkastelun kohteena ovat elämäntilanteen muutoksen, vanhemmuuden ja esikoisen syntymän, aikaansaamat muutokset sen suhteen, mitä ja miten kulutetaan. Työ rakentuu kirjallisuuden avulla muodostetun teoreettisen esiymmärryksen ja episodisen haastattelun avulla kerätyistä kertomuksista tehtävän analyysin avulla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttamista kvalitatiivisesti modernin kulutustutkimuksen mukaisesti erottamattomana osana perheen elämää sekä suhteessa yksilön ulkoiseen ja sisäiseen maailmaan. Tutkimuksessa kuluttamista tarkasteltiin osana perheen ja äidin jokapäiväistä elämää ja elämäntapaa, lisäksi pyrittiin ymmärtämään, millainen vaikutus ympäröivällä sosiokulttuurisella maailmalla, kulttuurilla, yhteiskunnalla ja viiteryhmillä, on kuluttamiseen. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota myös äitiyteen liittyviin psykologisiin tekijöihin, yksilön identiteettiin ja sen uudelleenrakentumiseen sekä yksilön arvoihin ja arvostuksiin.
Tutkimuksessa tärkeimmiksi kulutusrakenteellisiksi muutosalueiksi nousivat ruokaan ja vapaa-aikaan kohdistuva kulutus sekä äitiin itseensä kohdistuva kulutus. Muita muutosteemoja olivat asuminen ja matkustaminen, lisäksi tarkasteltiin erikseen äidin lapselle hankkimia tuotteita osana äitiyden identiteetin rakentumista. Yksittäisten teemojen tarkastelun jälkeen rakennettiin ymmärrys siitä, millaisten merkitysten varaan äidin kuluttajakuva rakentuu. Tarkastelun kohteena olivat ajankäyttö, rahankäyttö ja kulutukselliset valintakriteerit.