An Acculturation Analysis of Finnish Youth Exchange Visitors to the Dominant Cultures of the United States and the United Kingdom
Poutiainen, Sanna (2005)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Vuosittain tuhansia suomalaisia nuoria lähtee väliaikaisesti Yhdysvaltoihin ja Iso-Britanniaan joko opiskelemaan tai työskentelemään. Useimmiten matkan tarkoituksena on parantaa Englannin kielen taitoa sekä saada elämänkokemusta. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia 16-26 –vuotiaiden suomalaisten nuorten akkulturoitumista eli sopeutumista englanninkieliseen valtakulttuuriin edellä mainituissa esimerkkimaissa.
Tutkimus suoritettiin kyselykaavakkeella, johon vastasi yhteensä 42 nuorisovaihtoon osallistunutta suomalaista nuorta. Teoreettisen pohjan tutkimukselle muodostivat viisi-vaiheinen kulttuurisen identiteetin kehittymisen malli, jonka avulla Sue ja Sue ovat analysoineet ryhmän akkulturoitumista vieraaseen kulttuuriin, sekä kolmivaiheinen akkulturaation kehittymisen malli, jonka avulla Berry on tarkastellut yksilötason akkulturoitumisprosessia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia akkulturoituivatko suomalaiset nuoret kyseisiin valtakulttuureihin Sue ja Suen mallin mukaisesti. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, kokivatko tutkimushenkilöt kulttuurisokkia sekä oliko sopeutuminen helpompaa työssä oleville nuorille kuin opiskelijoille ja oliko esimerkkimaihin sopeutumisessa eroja.
Tutkimustulosten analysointi osoitti tutkimuksen paikkansapitäväksi siltä osin, että akkulturaatio oli vähiten ongelmallista Yhdysvalloissa työskennelleille nuorille. Suomalaiset nuoret eivät kokeneet akkulturoitumisprosessia kaikilta osin viisivaiheisen mallin mukaisesti ja eroavaisuuksia ilmeni sekä molempien ryhmien välillä että sopeutumisessa esimerkkimaiden valtakulttuureihin.
Tutkimus suoritettiin kyselykaavakkeella, johon vastasi yhteensä 42 nuorisovaihtoon osallistunutta suomalaista nuorta. Teoreettisen pohjan tutkimukselle muodostivat viisi-vaiheinen kulttuurisen identiteetin kehittymisen malli, jonka avulla Sue ja Sue ovat analysoineet ryhmän akkulturoitumista vieraaseen kulttuuriin, sekä kolmivaiheinen akkulturaation kehittymisen malli, jonka avulla Berry on tarkastellut yksilötason akkulturoitumisprosessia. Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia akkulturoituivatko suomalaiset nuoret kyseisiin valtakulttuureihin Sue ja Suen mallin mukaisesti. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, kokivatko tutkimushenkilöt kulttuurisokkia sekä oliko sopeutuminen helpompaa työssä oleville nuorille kuin opiskelijoille ja oliko esimerkkimaihin sopeutumisessa eroja.
Tutkimustulosten analysointi osoitti tutkimuksen paikkansapitäväksi siltä osin, että akkulturaatio oli vähiten ongelmallista Yhdysvalloissa työskennelleille nuorille. Suomalaiset nuoret eivät kokeneet akkulturoitumisprosessia kaikilta osin viisivaiheisen mallin mukaisesti ja eroavaisuuksia ilmeni sekä molempien ryhmien välillä että sopeutumisessa esimerkkimaiden valtakulttuureihin.