Brandin luomisen ja kehittämisen haaste sähköteknisellä alalla, Case: Vaasa Electronics Oy
Pohjonen, Sanna (2002)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli analysoida brandin luomiseen ja kehittämiseen liittyviä haasteita sähköteknisellä alalla. Case-yritykseksi valitiin Vaasa Electronics Oy, jossa parhaillaan oli käynnissä oman brandin kehitysprojekti. Tutkielman tarkoituksena oli kasvattaa yritysjohdon tietoisuutta brandistä ja sen johtamisesta sekä löytää brandin johtamista helpottavia työkaluja.
Tutkimus toteutettiin yhden tapauksen kvalitatiivisena case-tutkimuksena. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan nimenomaan Vaasa Electronics Oy:n brandin rakentamisprosessin alkuvaiheita. Aineisto koottiin havainnointien, haastattelujen sekä kokouksiin osallistumisen kautta. Hankittua aineistoa analysoitiin teoriasta nousseiden mallien kautta. Keskeisimpiä analysointityökaluja olivat kaksoiskartiomalli sekä kaapelimalli, joita työn empiriaosuudessa sovellettiin nimenomaan case-yrityksen tilanteeseen.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että Vaasa Electronics Oy:n lanseeraaman VAMP-brandin mahdollisuudet kehittyä sähköteknisellä alalla kansainvälisesti tunnetuksi brandiksi ovat hyvät. Brandin ydinviestiksi valittu jatkuvuuden teema luo edellytykset kilpailijoista erottautumiseen. Brandin peruselementtien tultua projektin myötä määritellyiksi, tulee jatkossa keskittyä brandin sisällön ja persoonallisuuden vahvistamiseen.
Ehdotetuista jatkotoimista keskeisimpiä ovat yritys- ja brandimielikuvan tutkimukset sekä muihin tyypillisiin yritystoimintaa ohjaaviin tutkimuksiin panostaminen. Myös yrityksen johdon ja henkilöstön sitouttaminen ja kouluttaminen brandin kanssa toimimiseen, nousee keskeisiksi kehitysalueiksi.
Tutkimus toteutettiin yhden tapauksen kvalitatiivisena case-tutkimuksena. Tutkimuksessa keskityttiin tarkastelemaan nimenomaan Vaasa Electronics Oy:n brandin rakentamisprosessin alkuvaiheita. Aineisto koottiin havainnointien, haastattelujen sekä kokouksiin osallistumisen kautta. Hankittua aineistoa analysoitiin teoriasta nousseiden mallien kautta. Keskeisimpiä analysointityökaluja olivat kaksoiskartiomalli sekä kaapelimalli, joita työn empiriaosuudessa sovellettiin nimenomaan case-yrityksen tilanteeseen.
Analyysin perusteella voidaan todeta, että Vaasa Electronics Oy:n lanseeraaman VAMP-brandin mahdollisuudet kehittyä sähköteknisellä alalla kansainvälisesti tunnetuksi brandiksi ovat hyvät. Brandin ydinviestiksi valittu jatkuvuuden teema luo edellytykset kilpailijoista erottautumiseen. Brandin peruselementtien tultua projektin myötä määritellyiksi, tulee jatkossa keskittyä brandin sisällön ja persoonallisuuden vahvistamiseen.
Ehdotetuista jatkotoimista keskeisimpiä ovat yritys- ja brandimielikuvan tutkimukset sekä muihin tyypillisiin yritystoimintaa ohjaaviin tutkimuksiin panostaminen. Myös yrityksen johdon ja henkilöstön sitouttaminen ja kouluttaminen brandin kanssa toimimiseen, nousee keskeisiksi kehitysalueiksi.