Laadunhallintajärjestelmän vaikutukset toiminnan laadun johtamiseen
Piri, Jaakko (2006)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen päätavoitteena oli selvittää ISO 9001:2000 laadunhallintajärjestelmän rakentamisen vaikutukset toiminnan laadun johtamiseen. Tutkimuksen toisena tavoitteena pyrittiin selvittämään laadunhallintajärjestelmän rakentamisen oikea vaiheistus. Arviointiperusteena vaiheistuksen onnistumiselle käytettiin sen kykyä luoda tietoa organisaatioon, Nonakan organisaation tiedonluontiprosessin -mallin perusteella.
Tutkimuksessa käsitellään useita nykyisen laatujohtamisen kehittymiseen merkittävästi vaikuttaneita oppi-isiä ja heidän luomiaan laadunparantamisen malleja. Laatujohtamisesta on hyvin monenlaisia käsityksiä ja sen määritelmiä on satoja. Nykyaikainen kokonaisvaltainen laatujohtaminen käsitetään yleisimmin laajana kokonaisuutena, mihin kuuluu asiakkaiden tarpeiden täyttäminen, yrityksen kannalta järkevin kustannuksin ja koko organisaation sitoutuminen.
Vastaukset tutkimuksen ratkaistaviin ongelmiin muodostettiin abduktiivisen päättelyn kautta, kehittämishankkeen, aiemman tutkimuksen ja kirjallisuuden synteesinä. Kehittämishankkeesta saatu kokemus ja tieto olivat tärkeimmät tekijät tutkimuksen tuloksien muodostumisen kannalta. Kehittämishankkeen vaikutuksista kerättiin tietoa pääasiassa havainnoimalla ja keskustelemalla. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen.
Tutkimuksessa havaittiin useita laadunhallintajärjestelmän kehittämisen vaikutuksia toiminnan laadun johtamiseen. Selkeimpinä muutoksina havaittiin henkisen pääoman (tiedon) kasvaminen, toiminnan yhdensuuntaistuminen, päätöksenteon selkeytyminen, yrityksen ja sen sidosryhmien parempi ymmärtäminen sekä jatkuva toiminnan arviointi ja kehittäminen. Tutkimuksen toisen tavoitteen täyttämiseksi luotiin käyttökelpoinen laadunhallintajärjestelmän rakentamisen malli. Tärkeimpinä seikkoina laadunhallintajärjestelmää rakentaessa tulee ottaa huomioon koulutuksen, laaja-alaisen vastuun sekä johdon sitoutumisen merkitys. Nämä yhdessä selkeän syyn (Miksi?) kanssa mahdollistavat järjestelmän luomisen toimivaksi, ilman vältettävissä olevia vaikeuksia.
Tutkimuksessa käsitellään useita nykyisen laatujohtamisen kehittymiseen merkittävästi vaikuttaneita oppi-isiä ja heidän luomiaan laadunparantamisen malleja. Laatujohtamisesta on hyvin monenlaisia käsityksiä ja sen määritelmiä on satoja. Nykyaikainen kokonaisvaltainen laatujohtaminen käsitetään yleisimmin laajana kokonaisuutena, mihin kuuluu asiakkaiden tarpeiden täyttäminen, yrityksen kannalta järkevin kustannuksin ja koko organisaation sitoutuminen.
Vastaukset tutkimuksen ratkaistaviin ongelmiin muodostettiin abduktiivisen päättelyn kautta, kehittämishankkeen, aiemman tutkimuksen ja kirjallisuuden synteesinä. Kehittämishankkeesta saatu kokemus ja tieto olivat tärkeimmät tekijät tutkimuksen tuloksien muodostumisen kannalta. Kehittämishankkeen vaikutuksista kerättiin tietoa pääasiassa havainnoimalla ja keskustelemalla. Tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen.
Tutkimuksessa havaittiin useita laadunhallintajärjestelmän kehittämisen vaikutuksia toiminnan laadun johtamiseen. Selkeimpinä muutoksina havaittiin henkisen pääoman (tiedon) kasvaminen, toiminnan yhdensuuntaistuminen, päätöksenteon selkeytyminen, yrityksen ja sen sidosryhmien parempi ymmärtäminen sekä jatkuva toiminnan arviointi ja kehittäminen. Tutkimuksen toisen tavoitteen täyttämiseksi luotiin käyttökelpoinen laadunhallintajärjestelmän rakentamisen malli. Tärkeimpinä seikkoina laadunhallintajärjestelmää rakentaessa tulee ottaa huomioon koulutuksen, laaja-alaisen vastuun sekä johdon sitoutumisen merkitys. Nämä yhdessä selkeän syyn (Miksi?) kanssa mahdollistavat järjestelmän luomisen toimivaksi, ilman vältettävissä olevia vaikeuksia.