Asiakasarvoa luova HRM pk-yrityksissä
Peltokangas, Tytti (2016)
Peltokangas, Tytti
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Pienten ja keskisuurten yritysten, eli niin kutsuttujen pk-yritysten yhteiskunnallinen tärkeys korostuu jatkuvasti, sillä erityisesti taloudellisesti haastavina aikoina niiden rooli työllistäjänä on merkittävä. Kilpailuedun lähteeksi ei myöskään riitä enää vain ylivoimainen tuote tai palvelu, vaan yrityksen on kyettävä luomaan arvoa asiakkaalle. Henkilöstöjohtaminen on yrityksen tärkeimpiä strategisia menestystekijöitä, sillä oikein johdettuna henkilöstö on se resurssi, jonka avulla asetetut tavoitteet saavutetaan. Pk-yritysten henkilöstöjohtamista on tutkittu suuria yrityksiä vähemmän, sillä yritysten monimuotoisuus ja kontekstisidonnaisuus on vaikeuttanut käytäntöjen tutkimista ja tulkitsemista perinteisten teorioiden avulla.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää millaista on asiakasarvoa luova henkilöstöjohtaminen pk-yrityksissä ja miten eri HRM-prosesseilla ja -käytännöillä voidaan tukea asiakasarvon luomista. Tutkielmassa tarkastellaan seuraavia henkilöstöjohtamisen osa-alueita: rekrytointi ja valinta, suorituksen johtaminen ja arviointi, palkitseminen, osaamisen kehittäminen ja koulutus sekä viestintä. Ekstensiivisenä tapaustutkimuksena toteutetun tutkielman sekundääriaineisto koostuu yhdestätoista haastattelusta, jotka on tehty osana Vaasan yliopiston HERMES-tutkimushanketta.
Tutkielman tulosten perusteella asiakasarvoa luova henkilöstöjohtaminen muodostuu pk-yrityksissä sellaisten HRM-käytäntöjen avulla, jotka tukevat ainutlaatuista yrityskulttuuria. Vahva yrityskulttuuri ja ketterät toimintamallit myös sitouttavat ja motivoivat henkilöstöä. Hyödynnetyt HRM-prosessit ja -käytännöt perustuvat yrityksen strategiaan, ja asiakasarvon luominen henkilöstöjohtamisen keinoin pohjautuukin siihen, että yritys on strategisesti palveluorientoitunut. HRM-prosessit ja -käytännöt ovat liiketoiminnan taustalla mahdollistaen optimaaliset työskentelyolosuhteet itseohjautuville asiantuntijoille. Lopputulos välittyy asiakkaalle arvoa tuottavana ja laadukkaana palveluna.
Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää millaista on asiakasarvoa luova henkilöstöjohtaminen pk-yrityksissä ja miten eri HRM-prosesseilla ja -käytännöillä voidaan tukea asiakasarvon luomista. Tutkielmassa tarkastellaan seuraavia henkilöstöjohtamisen osa-alueita: rekrytointi ja valinta, suorituksen johtaminen ja arviointi, palkitseminen, osaamisen kehittäminen ja koulutus sekä viestintä. Ekstensiivisenä tapaustutkimuksena toteutetun tutkielman sekundääriaineisto koostuu yhdestätoista haastattelusta, jotka on tehty osana Vaasan yliopiston HERMES-tutkimushanketta.
Tutkielman tulosten perusteella asiakasarvoa luova henkilöstöjohtaminen muodostuu pk-yrityksissä sellaisten HRM-käytäntöjen avulla, jotka tukevat ainutlaatuista yrityskulttuuria. Vahva yrityskulttuuri ja ketterät toimintamallit myös sitouttavat ja motivoivat henkilöstöä. Hyödynnetyt HRM-prosessit ja -käytännöt perustuvat yrityksen strategiaan, ja asiakasarvon luominen henkilöstöjohtamisen keinoin pohjautuukin siihen, että yritys on strategisesti palveluorientoitunut. HRM-prosessit ja -käytännöt ovat liiketoiminnan taustalla mahdollistaen optimaaliset työskentelyolosuhteet itseohjautuville asiantuntijoille. Lopputulos välittyy asiakkaalle arvoa tuottavana ja laadukkaana palveluna.