Työelämän asettamat vaatimukset teknisen viestinnän koulutuksesta valmistuneille
Isohella, Suvi (2011)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää työelämän edellyttämiä vaatimuksia suomalaisesta teknisen viestinnän yliopistokoulutuksesta valmistuneiden näkökulmasta. Viime vuosien nopea tieto- ja viestintätekninen kehitys on muuttanut työtä ja sen tekemistapoja erityisesti tietotyön ytimessä olevilla aloilla, kuten teknisessä viestinnässä, jossa teknistä tietoa suunnitellaan, tuotetaan ja välitetään eri tavoin erilaisille kohderyhmille. Työn ja työskentelytapojen muuttuessa keskustelu työelämän edellyttämistä vaatimuksista eli kvalifikaatioista on vilkastunut.
Tavoitetta lähestyttiin seuraavilla tutkimuskysymyksillä: millaisia kvalifikaatioita teknisen viestinnän ala ja työelämä ylipäätään edellyttävät korkeakoulutetuilta, millaisissa työtehtävissä teknisen viestinnän yliopistollisesta koulutuksesta valmistuneet ovat ja millaisia kvalifikaatioita heidän työtehtävänsä edellyttävät sekä miltä osin heidän työtehtävänsä ovat teknistä viestintää. Teknisen viestinnän koulutuksesta valmistuneiden näkemyksiä selvitettiin kyselyllä, jonka kohderyhmänä olivat Vaasan yliopiston Multimediajärjestelmien ja teknisen viestinnän koulutusohjelmasta valmistuneet. Vastausten analysoimiseksi muodostettiin analyysikehys teknisen viestinnän tuote-, toiminta- ja toimijanäkökulmista sekä työelämän kvalifikaatioista ja teknisen viestinnän kvalifikaatioista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknisen viestinnän yliopistollisesta koulutuksesta valmistuneiden näkemykset työelämän vaatimuksista vahvistivat ja osittain täydensivät aikaisempia tutkimustuloksia. Työelämän vaatimukset sekä teknisen viestinnän alalla että yleisesti kohdistuivat tutkimuksen mukaan 1) itsenäiseen toimintaan, kuten kykyyn sopeutua uusiin tilanteisiin; 2) laaja-alaiseen viestinnälliseen ja välineelliseen osaamiseen, kuten sisällöntuotantoon ja -hallintaan sekä 3) toimintaympäristöjen tuntemukseen, kuten projektinhallintaan. Tutkimuksen perusteella teknisestä viestinnästä muodostui kuva dynaamisena ja eteenpäin suuntautuvana alana, jossa toiminta ja sen toteuttajat, tekniset viestijät, nousevat keskeisiksi. Tekninen viestintä voidaan näin määritellä teknisen tiedon suunnitteluksi, tuottamiseksi, välittämiseksi ja hallinnaksi sekä siitä viestimiseksi.
Tavoitetta lähestyttiin seuraavilla tutkimuskysymyksillä: millaisia kvalifikaatioita teknisen viestinnän ala ja työelämä ylipäätään edellyttävät korkeakoulutetuilta, millaisissa työtehtävissä teknisen viestinnän yliopistollisesta koulutuksesta valmistuneet ovat ja millaisia kvalifikaatioita heidän työtehtävänsä edellyttävät sekä miltä osin heidän työtehtävänsä ovat teknistä viestintää. Teknisen viestinnän koulutuksesta valmistuneiden näkemyksiä selvitettiin kyselyllä, jonka kohderyhmänä olivat Vaasan yliopiston Multimediajärjestelmien ja teknisen viestinnän koulutusohjelmasta valmistuneet. Vastausten analysoimiseksi muodostettiin analyysikehys teknisen viestinnän tuote-, toiminta- ja toimijanäkökulmista sekä työelämän kvalifikaatioista ja teknisen viestinnän kvalifikaatioista.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että teknisen viestinnän yliopistollisesta koulutuksesta valmistuneiden näkemykset työelämän vaatimuksista vahvistivat ja osittain täydensivät aikaisempia tutkimustuloksia. Työelämän vaatimukset sekä teknisen viestinnän alalla että yleisesti kohdistuivat tutkimuksen mukaan 1) itsenäiseen toimintaan, kuten kykyyn sopeutua uusiin tilanteisiin; 2) laaja-alaiseen viestinnälliseen ja välineelliseen osaamiseen, kuten sisällöntuotantoon ja -hallintaan sekä 3) toimintaympäristöjen tuntemukseen, kuten projektinhallintaan. Tutkimuksen perusteella teknisestä viestinnästä muodostui kuva dynaamisena ja eteenpäin suuntautuvana alana, jossa toiminta ja sen toteuttajat, tekniset viestijät, nousevat keskeisiksi. Tekninen viestintä voidaan näin määritellä teknisen tiedon suunnitteluksi, tuottamiseksi, välittämiseksi ja hallinnaksi sekä siitä viestimiseksi.