Järjestyslain mukainen järjestyksenvalvoja julkisen vallan käyttäjänä yleisissä paikoissa ja tämän suhde poliisiin
Pajari, Eveliina (2013)
Pajari, Eveliina
2013
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Perustuslain 124 §:n mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa yksityiselle vain lailla tai lain nojalla.
Järjestyksenvalvoja on tällainen yksityinen julkisen vallan käyttäjä. Järjestyslain mukaan järjestyksenvalvoja, jolla on voimassa oleva lupa järjestyksenvalvojaksi ja vartijaksi voidaan asettaa yleisiin paikkoihin valvomaan järjestystä ja turvallisuutta poliisin apuna. Tutkin, miten järjestyksenvalvoja ja poliisi on erotettu julkisen vallan käyttäjinä lain näkökulmasta. Selvitän myös järjestyksenvalvojan toimintaa julkisen vallan käyttäjänä
ja mikä on poliisin rooli asiassa.
Yksityisellä turvallisuusalalla tarkoitan palveluita, jotka eivät ole viranomaistoimintaa ja joiden hankkimisesta
asiakas päättää itse. Järjestyksenvalvojalla tarkoitan järjestyslain mukaista järjestyksenvalvojaa jonka tehtävä on järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ja onnettomuuksien estäminen. Yleisellä järjestyksellä ja turvallisuudella tarkoitan normaalin tilan säilymistä. Julkinen valta tarkoittaa henkilön lakiin perustuvaa oikeutta yksipuolisesti päättää toisen edusta, oikeudesta tai velvollisuudesta.
Tutkimus on lainopillinen eli se tutkii voimassa olevaa oikeutta. Pääasiallinen lähdeaineisto on lain valmisteluaineisto sekä lain perusteella tehdyt tuomioistuin ratkaisut. Lisäksi olen käyttänyt muiden tekemiä tutkimuksia apuna.
Poliisin ja järjestyksenvalvojan julkinen valta on erilaatuista poliisin virkamiesaseman ja yksityisen turvallisuusalan valvontavastuun vuoksi. Tärkeintä julkisen vallan yksityistämisessä on toimivallan rajoitukset sekä valvonnan ja koulutuksen laadun varmistaminen. Näillä varmistetaan myös perusoikeuksien ja virkavastuun toteutuminen. Poliisin ja järjestyksenvalvojan suhteessa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäjinä ei niinkään painotu poliisin luonne lupa- ja valvontaviranomaisena, vaan molemmin puolinen yhteistyön edistämisvelvollisuus.
Yksityisen turvallisuusalan kasvu ja poliisin yhteistyö vaikuttaa tulevaisuudessa varmasti molempiin. Pohdin,
siirretäänkö poliisin tehtäviä lisää yksityiselle turvallisuusalalle ja seuraako tästä poliisin toimenkuvan laaja muutos. Yksityisen turvallisuusalan kehittyessä laskua järjestyksen ylläpidosta vieritetään kohti yksityistä asiakasta. Tämä kyseenalaistaa poliisin velvollisuuden järjestyksen ylläpidosta. Lisäksi yksityistä turvallisuusalaa koskeva lainsäädäntö kaipaa päivitystä, jollainen onkin jo aluillaan.
Järjestyksenvalvoja on tällainen yksityinen julkisen vallan käyttäjä. Järjestyslain mukaan järjestyksenvalvoja, jolla on voimassa oleva lupa järjestyksenvalvojaksi ja vartijaksi voidaan asettaa yleisiin paikkoihin valvomaan järjestystä ja turvallisuutta poliisin apuna. Tutkin, miten järjestyksenvalvoja ja poliisi on erotettu julkisen vallan käyttäjinä lain näkökulmasta. Selvitän myös järjestyksenvalvojan toimintaa julkisen vallan käyttäjänä
ja mikä on poliisin rooli asiassa.
Yksityisellä turvallisuusalalla tarkoitan palveluita, jotka eivät ole viranomaistoimintaa ja joiden hankkimisesta
asiakas päättää itse. Järjestyksenvalvojalla tarkoitan järjestyslain mukaista järjestyksenvalvojaa jonka tehtävä on järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäminen sekä rikosten ja onnettomuuksien estäminen. Yleisellä järjestyksellä ja turvallisuudella tarkoitan normaalin tilan säilymistä. Julkinen valta tarkoittaa henkilön lakiin perustuvaa oikeutta yksipuolisesti päättää toisen edusta, oikeudesta tai velvollisuudesta.
Tutkimus on lainopillinen eli se tutkii voimassa olevaa oikeutta. Pääasiallinen lähdeaineisto on lain valmisteluaineisto sekä lain perusteella tehdyt tuomioistuin ratkaisut. Lisäksi olen käyttänyt muiden tekemiä tutkimuksia apuna.
Poliisin ja järjestyksenvalvojan julkinen valta on erilaatuista poliisin virkamiesaseman ja yksityisen turvallisuusalan valvontavastuun vuoksi. Tärkeintä julkisen vallan yksityistämisessä on toimivallan rajoitukset sekä valvonnan ja koulutuksen laadun varmistaminen. Näillä varmistetaan myös perusoikeuksien ja virkavastuun toteutuminen. Poliisin ja järjestyksenvalvojan suhteessa yleisen järjestyksen ja turvallisuuden ylläpitäjinä ei niinkään painotu poliisin luonne lupa- ja valvontaviranomaisena, vaan molemmin puolinen yhteistyön edistämisvelvollisuus.
Yksityisen turvallisuusalan kasvu ja poliisin yhteistyö vaikuttaa tulevaisuudessa varmasti molempiin. Pohdin,
siirretäänkö poliisin tehtäviä lisää yksityiselle turvallisuusalalle ja seuraako tästä poliisin toimenkuvan laaja muutos. Yksityisen turvallisuusalan kehittyessä laskua järjestyksen ylläpidosta vieritetään kohti yksityistä asiakasta. Tämä kyseenalaistaa poliisin velvollisuuden järjestyksen ylläpidosta. Lisäksi yksityistä turvallisuusalaa koskeva lainsäädäntö kaipaa päivitystä, jollainen onkin jo aluillaan.