Z-sukupolven esimiesihanteet: ammattiin opiskelevien nuorten käsityksiä hyvästä johtajuudesta
Paananen, Henriikka (2016)
Paananen, Henriikka
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkastellaan Z-sukupolvea edustavien nuorten käsityksiä hyvästä johtajuudesta ja esimiestyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten ammatilliseen tutkintoon tähtäävät nuoret opiskelijat toivovat ja odottavat tulevansa johdetuiksi siirtyessään lähitulevaisuudessa työelämään. Tutkimuksen tieteellinen mielenkiinto kohdistuu johtamisen kehittämiseen erityisesti sukupolvijohtamisen sekä esimiestyön luonteen muutoksen näkökulmista. Tiedetään, että eri sukupolvien odotukset työelämää ja johtamista kohtaan poikkeavat toisistaan, ja viime vuosina erityisesti Y-sukupolven erityisluonnetta ja arvostusten poikkeamista vanhempiin työelämäsukupolviin verrattuna onkin tutkittu laajalti. Lähivuosina työpaikkojen ovia kolkuttelevaa nuorta Z-sukupolvea ei ole johtamisarvostusten näkökulmasta ehditty vielä tähän mennessä tutkia kovinkaan laajalti. Uusimman työntekijäpolven johtamisodotuksiin perehtyminen on kuitenkin edeltävien sukupolvien lailla tarpeellista, sillä työssään viihtyvä ja motivoitunut henkilöstö ymmärretään yleisesti yhdeksi organisaation tärkeimmistä menestystekijöistä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sukupolvijohtamisen teorian lisäksi ihmissuhdekoulukunnan ja palvelevan johtajuuden teorioista sekä johtajuuden piirre- ja tyyliteorioista. Tutkimusongelmaa lähestyttiin taustateorian operationalisoinnin keinoin. Nuorten näkemyksiä ihanteellisesta johta-juudesta työpaikalla ja esimies-alaissuhteessa, nuorten käsityksiä omasta toimijuudesta työyhteisössä sekä sellaisia esimiehen piirteitä ja johtamistyylejä, joita nuoret mieltävät hyvän esimiehen tunnusmerkeiksi, mitattiin monivalintakysymyksistä koostuvien kysymyspatteristojen avulla. Tutkimuksessa haet-tiin vastausta myös siihen, kohtaako viime aikoina niin liike-elämän kuin julkisen sektorinkin johtamiskentillä suosiotaan kasvattaneen palvelevan johtajuuden ideologian kuvaus johtamisideaalista Z-nuorten määrittelemän esimiesihanteen kanssa.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselymenetelmällä. Tutkimuskohteeksi valittiin 1990-luvulla syntyneet Vaasan ammattiopiston tekniikan ja palvelualojen opiskelijat. Kysely toteutettiin opetusyksiköissä informoituna kyselynä toukokuussa 2015. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 120 opiskelijaa, joista 113 valittiin mukaan lopulliseen tutkimusotantaan. Aineisto käsiteltiin Excel 2013 -ohjelmalla siten, että havaintomatriisiin syötettyjen tietojen perusteella tutkimusotantaa kuvailtiin vastaajien taustatietojen perusteella, minkä jälkeen varsinaisesta kyselyaineistosta laskettiin kuvailevat frekvenssit, prosenttijakaumat ja keskiarvot. Muuttujia analysoitiin myös ristiintaulukoimalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret arvostavat ihmiskeskeistä ja osallistavaa johtamista, joka perustuu molemminpuoliselle luottamukselle, matalalle hierarkialle ja demokraattiselle päätöksenteolle. Z-sukupolven ihanne-esimies johtaa alaisiaan rehdisti ja tarvittaessa jämäkästikin jakamalla vastuuta, huolehtimalla sujuvasta tiedonkulusta sekä edistämällä työntekijöiden välistä yhteisöllisyyttä ja konfliktinratkaisua. Ihanteellinen Z-johtajuus rakentuu avoimelle ja mutkattomalle vuorovaikutukselle sekä innostavalle yhteistyölle, jossa yhteiset tavoitteet ovat selvät, yrityksen ja erehdyksen kautta oppiminen on sallittua ja ilmapiiri kehittymiseen kannustava. Nuoret toivovat esimiehensä kantavan vastuun johtamisen ydintehtävästä eli työntekijöiden luotsaamisesta kohti määränpäätä näyttäen mallia omalla esimerkillään. Tutkijan ennakko-oletuksesta poiketen nuoret pitävät tulosten mukaan myös selvää käskyjen antamista asiaankuuluvana osana johtamista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu sukupolvijohtamisen teorian lisäksi ihmissuhdekoulukunnan ja palvelevan johtajuuden teorioista sekä johtajuuden piirre- ja tyyliteorioista. Tutkimusongelmaa lähestyttiin taustateorian operationalisoinnin keinoin. Nuorten näkemyksiä ihanteellisesta johta-juudesta työpaikalla ja esimies-alaissuhteessa, nuorten käsityksiä omasta toimijuudesta työyhteisössä sekä sellaisia esimiehen piirteitä ja johtamistyylejä, joita nuoret mieltävät hyvän esimiehen tunnusmerkeiksi, mitattiin monivalintakysymyksistä koostuvien kysymyspatteristojen avulla. Tutkimuksessa haet-tiin vastausta myös siihen, kohtaako viime aikoina niin liike-elämän kuin julkisen sektorinkin johtamiskentillä suosiotaan kasvattaneen palvelevan johtajuuden ideologian kuvaus johtamisideaalista Z-nuorten määrittelemän esimiesihanteen kanssa.
Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin kyselymenetelmällä. Tutkimuskohteeksi valittiin 1990-luvulla syntyneet Vaasan ammattiopiston tekniikan ja palvelualojen opiskelijat. Kysely toteutettiin opetusyksiköissä informoituna kyselynä toukokuussa 2015. Kaiken kaikkiaan kyselyyn vastasi 120 opiskelijaa, joista 113 valittiin mukaan lopulliseen tutkimusotantaan. Aineisto käsiteltiin Excel 2013 -ohjelmalla siten, että havaintomatriisiin syötettyjen tietojen perusteella tutkimusotantaa kuvailtiin vastaajien taustatietojen perusteella, minkä jälkeen varsinaisesta kyselyaineistosta laskettiin kuvailevat frekvenssit, prosenttijakaumat ja keskiarvot. Muuttujia analysoitiin myös ristiintaulukoimalla.
Tutkimustulokset osoittavat, että nuoret arvostavat ihmiskeskeistä ja osallistavaa johtamista, joka perustuu molemminpuoliselle luottamukselle, matalalle hierarkialle ja demokraattiselle päätöksenteolle. Z-sukupolven ihanne-esimies johtaa alaisiaan rehdisti ja tarvittaessa jämäkästikin jakamalla vastuuta, huolehtimalla sujuvasta tiedonkulusta sekä edistämällä työntekijöiden välistä yhteisöllisyyttä ja konfliktinratkaisua. Ihanteellinen Z-johtajuus rakentuu avoimelle ja mutkattomalle vuorovaikutukselle sekä innostavalle yhteistyölle, jossa yhteiset tavoitteet ovat selvät, yrityksen ja erehdyksen kautta oppiminen on sallittua ja ilmapiiri kehittymiseen kannustava. Nuoret toivovat esimiehensä kantavan vastuun johtamisen ydintehtävästä eli työntekijöiden luotsaamisesta kohti määränpäätä näyttäen mallia omalla esimerkillään. Tutkijan ennakko-oletuksesta poiketen nuoret pitävät tulosten mukaan myös selvää käskyjen antamista asiaankuuluvana osana johtamista.