Oikeusriitariskin vaikutus tilintarkastuspalkkioon
Ojala, Sari (2008)
Ojala, Sari
2008
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia, huomioiko tilintarkastaja asiakkaaseen liittyvän oikeusriitariskin laskuttamalla korkeampia tilintarkastuspalkkioita. Lisäksi tutkittiin yksittäisten asiakkaan ominaisuuksien vaikutusta tilintarkastus- ja oikeusriitariskiin, ja oikeusriitariskin vaikutusta tilintarkastuksen työmäärään. Tutkitut asiakkaan ominaisuudet olivat yleinen taloudellinen tila, myyntisaamisten ja vaihto-omaisuuden osuus taseen loppusummasta, osakkeen hinnan heilahtelu ja myynnin kasvu. Tutkitut ominaisuudet perustuivat aikaisempien tutkimusten tuloksiin. Tutkimuksen yleisenä teoreettisena viitekehyksenä toimi Simunicin (1980) tilintarkastuksen palkkiomalli. Esikuvatutkimuksena on käytetty Pratt & Sticen (1994) tutkimusta.
Tutkimusaineisto hankittiin kyselytutkimuksella, joka lähetettiin 300 satunnaisesti valitulle KHT-tilintarkastajalle. Vastaajaa pyydettiin arvioimaan tilintarkastus- ja oikeusriitariskin tasoa, tarkastustyömäärää ja tilintarkastuspalkkion määrää, kun asiakkaan ominaisuudet vaihtelivat yhtiökohtaisesti. Kyselytutkimukseen saatiin 62 vastausta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 20,7. Aineiston tilastolliseen testaukseen käytettiin monimuuttujavarianssianalyysiä, Mann-Whitneyn U-testiä ja regressioanalyysiä. Lisäksi tuloksia analysoitiin tarkastelemalla vastausten keskiarvoja ja keskihajontoja.
Saatujen tutkimustulosten perusteella jokainen tutkittu asiakkaan ominaisuus vaikutti tilintarkastus- ja oikeusriitariskin tasoon. Lisäksi riskiominaisuuksien todettiin kasvattavan työmäärää. Tulosten mukaan oikeusriitariski kasvattaa tilintarkastuspalkkioita, jotka heijastelevat sekä työmäärän lisäystä että oikeusriitariskin tasoa.
Tutkimusaineisto hankittiin kyselytutkimuksella, joka lähetettiin 300 satunnaisesti valitulle KHT-tilintarkastajalle. Vastaajaa pyydettiin arvioimaan tilintarkastus- ja oikeusriitariskin tasoa, tarkastustyömäärää ja tilintarkastuspalkkion määrää, kun asiakkaan ominaisuudet vaihtelivat yhtiökohtaisesti. Kyselytutkimukseen saatiin 62 vastausta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 20,7. Aineiston tilastolliseen testaukseen käytettiin monimuuttujavarianssianalyysiä, Mann-Whitneyn U-testiä ja regressioanalyysiä. Lisäksi tuloksia analysoitiin tarkastelemalla vastausten keskiarvoja ja keskihajontoja.
Saatujen tutkimustulosten perusteella jokainen tutkittu asiakkaan ominaisuus vaikutti tilintarkastus- ja oikeusriitariskin tasoon. Lisäksi riskiominaisuuksien todettiin kasvattavan työmäärää. Tulosten mukaan oikeusriitariski kasvattaa tilintarkastuspalkkioita, jotka heijastelevat sekä työmäärän lisäystä että oikeusriitariskin tasoa.