Tavikset tahtovat tosi-tv:n. Suomalaisten katsojien kiinnostus tosi-tv-ohjelmiin
Nikulainen, Jenni Helena (2009)
Nikulainen, Jenni Helena
2009
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on laadullisen fokusryhmähaastattelun avulla selvittää syitä, miksi suomalaiset nuoret aikuiset seuraavat tosi-tv-ohjelmia ja mitkä asiat he kokevat ohjelmissa kiinnostaviksi. Aiheena tosi-tv on ajankohtainen, sillä ohjelmia tuotetaan jatkuvasti lisää ja niiden ne katsojalukujen mukaan ne ovat suosittuja. Lisäksi aihetta on tutkittu Suomessa toistaiseksi vähän.
Tutkimusmenetelmä koostuu laadullisesta fokusryhmähaastattelusta ja aineiston teemoittelusta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu käyttötarkoitustutkimuksesta kumpuavaan kulttuurintutkimukseen ja saa vaikutteita populaarikulttuurista. Fokusryhmähaastattelu pidettiin Helsingissä 30.11.2005. Tutkimukseen osallistui viisi iältään 22–27-vuotiasta pääkaupunkiseudulla asuvaa nuorta aikuista. Haastatteluaineisto on litteroitu kirjalliseen muotoon ja teemoiteltu sisällönanalyysia hyväksi käyttäen. Teemoja on neljä, ja ne kuvaavat katsomisen syitä ja sitä, mitä katsojat ohjelmista ajattelevat.
Tämän tutkimuksen tuloksista päällimmäiseksi nousee katsojien halu määritellä, mikä tosi-tv:ssä on totta ja mikä tarua. Toinen merkittävä havainto on nuorten aikuiskatsojien halu ja tarve keskustella tosi-tv-ohjelmien kohdalla moraalista ja arvoista. Kolmas huomio on se, että osa katsojista kokee tosi-tv-ohjelmien linkittyvän ilmiön tasolla laajempaan yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen, kuten työelämään. Ohjelmia katsotaan myös siitä syystä, että tosi-tv koetaan ilmiöksi, jossa halutaan olla osallisena. Tutkimuksessa tulee esiin, että ohjelmia katsotaan puhtaasti ajankäytön ja viihteen lähtökohdista.
Aineiston analyysissa erottui lisäksi kaksi katsojatyyppiä, jotka nimesin realistiseksi ja viihteelliseksi katsojaksi. Realistinen katsoja analysoi ohjelmia korkeakulttuurin lähtökohdista ja on usein myös kriittinen katsoja. Viihteellisen katsomistavan omaksuneen katsojan arvomaailma on populaarikulttuurissa. Hän nauttii tosi-tv-ohjelmien viihteellisyydestä.
Katsojatyypit eivät kuitenkaan ole tiukkarajaisia.
Tutkimusmenetelmä koostuu laadullisesta fokusryhmähaastattelusta ja aineiston teemoittelusta. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys perustuu käyttötarkoitustutkimuksesta kumpuavaan kulttuurintutkimukseen ja saa vaikutteita populaarikulttuurista. Fokusryhmähaastattelu pidettiin Helsingissä 30.11.2005. Tutkimukseen osallistui viisi iältään 22–27-vuotiasta pääkaupunkiseudulla asuvaa nuorta aikuista. Haastatteluaineisto on litteroitu kirjalliseen muotoon ja teemoiteltu sisällönanalyysia hyväksi käyttäen. Teemoja on neljä, ja ne kuvaavat katsomisen syitä ja sitä, mitä katsojat ohjelmista ajattelevat.
Tämän tutkimuksen tuloksista päällimmäiseksi nousee katsojien halu määritellä, mikä tosi-tv:ssä on totta ja mikä tarua. Toinen merkittävä havainto on nuorten aikuiskatsojien halu ja tarve keskustella tosi-tv-ohjelmien kohdalla moraalista ja arvoista. Kolmas huomio on se, että osa katsojista kokee tosi-tv-ohjelmien linkittyvän ilmiön tasolla laajempaan yhteiskunnalliseen kokonaisuuteen, kuten työelämään. Ohjelmia katsotaan myös siitä syystä, että tosi-tv koetaan ilmiöksi, jossa halutaan olla osallisena. Tutkimuksessa tulee esiin, että ohjelmia katsotaan puhtaasti ajankäytön ja viihteen lähtökohdista.
Aineiston analyysissa erottui lisäksi kaksi katsojatyyppiä, jotka nimesin realistiseksi ja viihteelliseksi katsojaksi. Realistinen katsoja analysoi ohjelmia korkeakulttuurin lähtökohdista ja on usein myös kriittinen katsoja. Viihteellisen katsomistavan omaksuneen katsojan arvomaailma on populaarikulttuurissa. Hän nauttii tosi-tv-ohjelmien viihteellisyydestä.
Katsojatyypit eivät kuitenkaan ole tiukkarajaisia.