Golfkentän verkostomalli
Nieminen, Mika (2011)
Nieminen, Mika
2011
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Työn tavoitteena on kehittää verkostorakenne, jonka avulla verkostoon kuuluvat golfyh-tiöt pystyvät erottumaan kilpailijoistaan tarjoamalla osakkeenomistajilleen olennaista lisäarvoa, sekä yhtiöinä saavuttamaan kustannustehokkuutta sekä muita synergiaetuja. Samalla työn tavoitteena on käytännön verkostoitumisprosessin selvittäminen ja läpi-vieminen.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kirjallisuudesta kerättyyn tietoon verkostoitumisen hyödyllisyyteen, yhteistyön aloittamiseen, luomiseen ja kehittämiseen liittyen. Työssä kuvaillaan yhteistyöhön liittyviä ulottuvuuksia, sekä esitellään yhteistyön perusmallit. Myös kilpailun ja yhteistyön sovittamiseen liittyvä teoria on tärkeässä roolissa.
Tiiviissä yritysten välisessä yhteistyössä konfliktit ovat osa normaalia liiketoimintaa. Konfliktit voivat pahimmassa tapauksessa kaataa koko yhteistyön, mutta oikein käsitel-tyinä toimivat avaimina menestykseen. Pohdittaessa toistensa kanssa kilpailevien yritys-ten tekemää yhteistyötä, havaittiin kolme tärkeää menestystekijää: yhteistyökumppanin valitseminen, yhteisten pelisääntöjen luominen sekä konfliktien hallinta.
Toimintatutkimuksen tuloksena syntyi golfkenttien verkostomalli. Kultakortiksi nimetty verkostomalli ylitti kaikkien odotukset ja toi mukana oleville yrityksille sekä heidän osakkailleen olennaista lisäarvoa. Samalla koko toimiala on herännyt verkostoitumisen mahdollistamiin etuihin ja alalle on syntynyt muitakin hyödyllisiä yhteistyökuvioita.
Teoreettinen viitekehys muodostuu kirjallisuudesta kerättyyn tietoon verkostoitumisen hyödyllisyyteen, yhteistyön aloittamiseen, luomiseen ja kehittämiseen liittyen. Työssä kuvaillaan yhteistyöhön liittyviä ulottuvuuksia, sekä esitellään yhteistyön perusmallit. Myös kilpailun ja yhteistyön sovittamiseen liittyvä teoria on tärkeässä roolissa.
Tiiviissä yritysten välisessä yhteistyössä konfliktit ovat osa normaalia liiketoimintaa. Konfliktit voivat pahimmassa tapauksessa kaataa koko yhteistyön, mutta oikein käsitel-tyinä toimivat avaimina menestykseen. Pohdittaessa toistensa kanssa kilpailevien yritys-ten tekemää yhteistyötä, havaittiin kolme tärkeää menestystekijää: yhteistyökumppanin valitseminen, yhteisten pelisääntöjen luominen sekä konfliktien hallinta.
Toimintatutkimuksen tuloksena syntyi golfkenttien verkostomalli. Kultakortiksi nimetty verkostomalli ylitti kaikkien odotukset ja toi mukana oleville yrityksille sekä heidän osakkailleen olennaista lisäarvoa. Samalla koko toimiala on herännyt verkostoitumisen mahdollistamiin etuihin ja alalle on syntynyt muitakin hyödyllisiä yhteistyökuvioita.