Laadunvarmistus ohjelmistoprojektin eri vaiheissa
Mäntylä, Ville (2004)
Kuvaus
Kokotekstiversiota ei ole saatavissa.
Tiivistelmä
Eri tyyppisillä ohjelmistoilla on hyvin merkittävä rooli tämän päivän teknistyvässä yhteiskunnassa. Niiden käyttöönotolla voidaan esimerkiksi pyrkiä automatisoimaan erilaisia toimintoja tai tehostamaan päivittäisiä työskentelyrutiineja. Ohjelmistojen kasvavan merkityksen takia niiden odotetaan olevan laadukkaita.
Laadukkaiden ohjelmistotuotteiden kehittäminen ei kuitenkaan ole helppoa, koska esimerkiksi tekniikan jatkuva kehittyminen on aikaansaanut sen, että niiden kokoa ollaan voitu kaksinkertaistaa muutamien vuosien välein. Kyseinen ilmiö on johtanut ohjelmistojen alati kasvavaan monimutkaisuuteen ja suurempaan virhealttiuteen. Tilannetta ei myöskään helpota se, että niiden toteuttamisessa käytettävät projektit ovat vaikeasti hallittavia kokonaisuuksia. Jotta ohjelmistoyritys pystyisi toimittamaan asiakkaillensa mahdollisimman laadukkaita ohjelmistotuotteita, sen on organisoitava tuotantoprojektinsa huolellisesti sekä käytettävä niiden aikana laadunvarmistusta.
Tässä tutkielmassa käsitellään teoreettisen tutkimuksen avulla, mitä laadunvarmistus ohjelmistoprojektin eri vaiheissa on, ja miksi se on niin tärkeätä. Uusiin lähteisiin pohjautuvassa tutkimuksessa käydään läpi aihealueen kannalta oleelliset käsitteet, joita ovat ohjelmistotuote, ohjelmiston laatu, laadunvarmistus ja sen menetelmät sekä projektin organisointi ja sen hallinta.
Tutkimus osoittaa selvästi laadunvarmistuksen tarpeellisuuden. Koska laadun avulla aikaansaadaan ja ylläpidetään asiakastyytyväisyyttä, yrityksen on pyrittävä kaikin mahdollisin laadunvarmistustoimenpitein poistamaan ohjelmistojen sisältämät virheet. Koska laadun tavoittelemisen aiheuttamat kustannukset ovat sitä pienemmät, mitä varhaisemmassa projektin vaiheessa ohjelmistotuotteen sisältämät virheet onnistutaan poistamaan, niiden eliminointi on tehtävä mahdollisimman aikaisin.
Laadukkaiden ohjelmistotuotteiden kehittäminen ei kuitenkaan ole helppoa, koska esimerkiksi tekniikan jatkuva kehittyminen on aikaansaanut sen, että niiden kokoa ollaan voitu kaksinkertaistaa muutamien vuosien välein. Kyseinen ilmiö on johtanut ohjelmistojen alati kasvavaan monimutkaisuuteen ja suurempaan virhealttiuteen. Tilannetta ei myöskään helpota se, että niiden toteuttamisessa käytettävät projektit ovat vaikeasti hallittavia kokonaisuuksia. Jotta ohjelmistoyritys pystyisi toimittamaan asiakkaillensa mahdollisimman laadukkaita ohjelmistotuotteita, sen on organisoitava tuotantoprojektinsa huolellisesti sekä käytettävä niiden aikana laadunvarmistusta.
Tässä tutkielmassa käsitellään teoreettisen tutkimuksen avulla, mitä laadunvarmistus ohjelmistoprojektin eri vaiheissa on, ja miksi se on niin tärkeätä. Uusiin lähteisiin pohjautuvassa tutkimuksessa käydään läpi aihealueen kannalta oleelliset käsitteet, joita ovat ohjelmistotuote, ohjelmiston laatu, laadunvarmistus ja sen menetelmät sekä projektin organisointi ja sen hallinta.
Tutkimus osoittaa selvästi laadunvarmistuksen tarpeellisuuden. Koska laadun avulla aikaansaadaan ja ylläpidetään asiakastyytyväisyyttä, yrityksen on pyrittävä kaikin mahdollisin laadunvarmistustoimenpitein poistamaan ohjelmistojen sisältämät virheet. Koska laadun tavoittelemisen aiheuttamat kustannukset ovat sitä pienemmät, mitä varhaisemmassa projektin vaiheessa ohjelmistotuotteen sisältämät virheet onnistutaan poistamaan, niiden eliminointi on tehtävä mahdollisimman aikaisin.