Profiilityö sosiaalisessa mediassa
Mäkinen, Sanni (2017)
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkimus käsittelee sosiaalisen median yhteisöpalveluita. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten sosiaalisessa mediassa tehdään profiilityötä. Siihen pyritään tarkastelemalla yksityisten ihmisten julkisia käyttäjäprofiileita sosiaalisen median palveluissa. Tutkimuksen aineistoon kuului 100 henkilön Instagram-, Twitter-, ja Facebook-profiilit eli yhteensä 300 profiilia. Profiilityöllä tarkoitetaan tässä tutkimuksessa kaikkea sitä, mitä käyttäjä tekee ylläpitäessään omaa sosiaalisen median profiiliaan minäesityksen kautta. Tutkimuksen teoriaosuudessa käsitellään sitä, millainen on sosiaalisen median minäesitys, mitkä kaikki asiat siihen vaikuttavat, ja miten sitä ylläpidetään. Teoriapohjan avulla määritellään kuusi tekijää, joiden vaikutuksia käyttäjäprofiilin muodostumiseen tarkastellaan.
Tutkimuksessa selvisi, että luomalla tietyt standardit profiilin rakenteeseen palvelut ovat muodostaneet normeja siihen, miten profiili rakennetaan. Lisäksi palveluiden yksityisyysasetukset vaikuttavat käyttäjien yleisökäsityksiin. Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että ihmiset kuvittelevat julkaisuilleen yleisön ja kohdistavat ne heille välittämättä todellisesta yleisöstä. Selvisi myös, että käyttäjien rooliesitykset ovat palvelukohtaisia, joten ne eivät ole samoja kaikkialla sosiaalisessa mediassa. Lisäksi palveluiden käyttäjät oppivat sosiaalisesta mediasta käytösmalleja sosiaalisen median ulkopuolella tapahtuvaa elämää varten.
Sosiaalisen median lähtökohdat ovat olemassa kaikissa palveluissa ja ne saavat käyttäjän tekemään profiilityötä, mutta jokaisen palvelun erityispiirteet tuovat siihen oman lisänsä. Facebookissa vaikuttaa eniten tottuminen rajattuun yleisöön, Twitterissä mahdollisuus ylläpitää yhtä roolia, ja Instagramissa sosiaalisen median yhdistyminen muuhun maailmaan. Tutkimustulos korostaa sosiaalisen median monipuolisuutta ja käyttäjien tarvetta tehdä erilaista profiilityötä eri palveluissa.
Tutkimuksessa selvisi, että luomalla tietyt standardit profiilin rakenteeseen palvelut ovat muodostaneet normeja siihen, miten profiili rakennetaan. Lisäksi palveluiden yksityisyysasetukset vaikuttavat käyttäjien yleisökäsityksiin. Tutkimus vahvisti käsitystä siitä, että ihmiset kuvittelevat julkaisuilleen yleisön ja kohdistavat ne heille välittämättä todellisesta yleisöstä. Selvisi myös, että käyttäjien rooliesitykset ovat palvelukohtaisia, joten ne eivät ole samoja kaikkialla sosiaalisessa mediassa. Lisäksi palveluiden käyttäjät oppivat sosiaalisesta mediasta käytösmalleja sosiaalisen median ulkopuolella tapahtuvaa elämää varten.
Sosiaalisen median lähtökohdat ovat olemassa kaikissa palveluissa ja ne saavat käyttäjän tekemään profiilityötä, mutta jokaisen palvelun erityispiirteet tuovat siihen oman lisänsä. Facebookissa vaikuttaa eniten tottuminen rajattuun yleisöön, Twitterissä mahdollisuus ylläpitää yhtä roolia, ja Instagramissa sosiaalisen median yhdistyminen muuhun maailmaan. Tutkimustulos korostaa sosiaalisen median monipuolisuutta ja käyttäjien tarvetta tehdä erilaista profiilityötä eri palveluissa.