"Ei pelkästään rahasta" Y-sukupolven organisaatiositoutuminen muuttaa työelämää
Mäkelä, Esa (2016)
Mäkelä, Esa
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkastellaan Y-sukupolven organisaatiositoutumiseen vaikuttavia tekijöitä. Saatuja tuloksia peilataan Meyerin & Allenin (1991) kolmen komponentin sitoutumismalliin. Lisäksi tässä tutkimuksessa selvitetään organisaatioiden esimiesten käsityksiä Y-sukupolvesta työntekijöinä ja selvitetään sitä, mitä tekijöitä esimiehet pitävät Y-sukupolven sitouttamisen kannalta tärkeinä. Organisaatiot voivat hyödyntää saatuja tuloksia pohtiessaan käytännön toimenpiteitä Y-sukupolven työntekijöiden sitouttamiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu Y-sukupolven luonnehdinnasta sekä organisaatiositoutumisen keskeisimmistä malleista. Lisäksi tutkimuksessa luodaan katsaus Y-sukupolvesta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu lääketeollisuuden myyntiosastojen Y-sukupolven työntekijöistä sekä heidän esimiehistään. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että työn sisäisistä tekijöistä Y-sukupolvelle sitoutumisen kannalta merkityksellisimpiä ovat vaikutusmahdollisuudet omaan työhön sekä oppimismahdollisuudet. Työn ulkoisista sitouttavista tekijöistä tärkeimpinä nousivat esiin organisaation johtamiskulttuuri, työyhteisön sisäiset suhteet sekä työstä saatava palaute ja arvostus. Kolmen komponentin näkökulmasta Y-sukupolvelle on ominaista affektiivinen sitoutumistapa.
Lääketeollisuudessa toimivien esimiesten näkökulmasta Y-sukupolvi on kouluttautunutta, rohkeaa ja esimiestä haastavaa. Heidän mielestään Y-sukupolvea kyetään sitouttamaan osallistuttamalla ja tarjoamalla työhön sen moderneja aspekteja, kuten esimerkiksi digitaalisuutta. Organisaatioiden tulee olla myös muutoskykyisiä ja niiden on kyettävä tarjoamaan Y-sukupolvelle tunne heidän osaamispääomansa jatkuvasta kasvusta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentuu Y-sukupolven luonnehdinnasta sekä organisaatiositoutumisen keskeisimmistä malleista. Lisäksi tutkimuksessa luodaan katsaus Y-sukupolvesta aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin. Tutkimuksen kohderyhmä koostuu lääketeollisuuden myyntiosastojen Y-sukupolven työntekijöistä sekä heidän esimiehistään. Tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena teemahaastattelumenetelmää hyödyntäen.
Tutkimuksen johtopäätöksenä on, että työn sisäisistä tekijöistä Y-sukupolvelle sitoutumisen kannalta merkityksellisimpiä ovat vaikutusmahdollisuudet omaan työhön sekä oppimismahdollisuudet. Työn ulkoisista sitouttavista tekijöistä tärkeimpinä nousivat esiin organisaation johtamiskulttuuri, työyhteisön sisäiset suhteet sekä työstä saatava palaute ja arvostus. Kolmen komponentin näkökulmasta Y-sukupolvelle on ominaista affektiivinen sitoutumistapa.
Lääketeollisuudessa toimivien esimiesten näkökulmasta Y-sukupolvi on kouluttautunutta, rohkeaa ja esimiestä haastavaa. Heidän mielestään Y-sukupolvea kyetään sitouttamaan osallistuttamalla ja tarjoamalla työhön sen moderneja aspekteja, kuten esimerkiksi digitaalisuutta. Organisaatioiden tulee olla myös muutoskykyisiä ja niiden on kyettävä tarjoamaan Y-sukupolvelle tunne heidän osaamispääomansa jatkuvasta kasvusta.