Toimintojen ulkoistamisen vaikutus kannattavuuteen teollisuusyrityksissä
Mäkelin, Patrik (2016)
Mäkelin, Patrik
2016
Kuvaus
Opinnäytetyö kokotekstinä PDF-muodossa.
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tutkia viime vuosikymmeninä yleistyneen toimintojen ul-koistamisen vaikutuksia teollisuusyrityksien kannattavuuteen. Tutkielmassa selvitetään myös yleisimmin ulkoistamisen käsitettä ja sen mahdollisuuksia sekä haittoja. Lisäksi tavoitteena on luoda kuva suomalaisten teollisuusyritysten taloudellisesta tilanteesta, sillä tutkielma keskittyy tapahtumiin vuosien 2010–2013 välisenä aikana. Tämä ajanjakso oli haastava suomalaisille yrityksille, sillä talous yritti edelleen toipua vuoden 2008 voi-makkaasta kriisistä.
Ulkoistaminen on ollut kansainvälisesti suosittua 1980-luvulta lähtien ja se ollut yleistä myös suomalaisten yritysten keskuudessa 1990-luvulta lähtien. Ulkoistamisen tavoittee-na on useimmissa tapauksissa saavuttaa kustannushyötyjä ostamalla aiemmin itse tehty palvelu tai tuote toiselta toimijalta. Tämän toimenpiteen pitäisi tuoda säästöä, koska ky-seisen palvelun tai tuotteen tekeminen itse vaatisi enemmän henkilöstöä ja mahdollisesti erillisen tehtaan tai tuotantolinjan. Päämääränä on sijoittaa ulkoistamisen avulla säästetyt resurssit yrityksen omaan ydintoimintaan, mikä edesauttaisi toiminnan kehittymistä ja sitä kautta toisi yritykselle lisätuottoa. Aiempien tutkimusten mukaan näin positiivista tulosta ei kuitenkaan usein saavuteta, sillä ulkoistamisprosessin onnistunut läpivienti on hyvin haastavaa. Ongelmia voivat muodostaa esimerkiksi informaatio- ja luottamuson-gelmat toisen toimijan kanssa sekä hankitun palvelun tai tuotteen sulauttaminen omaan järjestelmään.
Tutkielman aineistona käytettiin 395 suomalaisen teollisuusyrityksen taloustietoja vuosil-ta 2010–2013. Yritysten liikevaihdon ja ulkopuolisten palveluiden muutosta verrattiin kuuteen lyhyen ja pitkän tähtäimen tunnuslukuun. Vertailukeinoina käytettiin korrelaa-tio- ja regressioanalyysiä. Niiden avulla tutkittiin aineistoa vuosikohtaisesti sekä koko tutkimusjakson keskiarvoja käyttäen. Saatujen tulosten perusteella ulkopuoliset palvelut ei muodosta merkittävää korrelaatiota valittujen tunnuslukujen kanssa ja se ei myöskään selitä merkittävästi näiden tunnuslukujen muutoksia.
Ulkoistaminen on ollut kansainvälisesti suosittua 1980-luvulta lähtien ja se ollut yleistä myös suomalaisten yritysten keskuudessa 1990-luvulta lähtien. Ulkoistamisen tavoittee-na on useimmissa tapauksissa saavuttaa kustannushyötyjä ostamalla aiemmin itse tehty palvelu tai tuote toiselta toimijalta. Tämän toimenpiteen pitäisi tuoda säästöä, koska ky-seisen palvelun tai tuotteen tekeminen itse vaatisi enemmän henkilöstöä ja mahdollisesti erillisen tehtaan tai tuotantolinjan. Päämääränä on sijoittaa ulkoistamisen avulla säästetyt resurssit yrityksen omaan ydintoimintaan, mikä edesauttaisi toiminnan kehittymistä ja sitä kautta toisi yritykselle lisätuottoa. Aiempien tutkimusten mukaan näin positiivista tulosta ei kuitenkaan usein saavuteta, sillä ulkoistamisprosessin onnistunut läpivienti on hyvin haastavaa. Ongelmia voivat muodostaa esimerkiksi informaatio- ja luottamuson-gelmat toisen toimijan kanssa sekä hankitun palvelun tai tuotteen sulauttaminen omaan järjestelmään.
Tutkielman aineistona käytettiin 395 suomalaisen teollisuusyrityksen taloustietoja vuosil-ta 2010–2013. Yritysten liikevaihdon ja ulkopuolisten palveluiden muutosta verrattiin kuuteen lyhyen ja pitkän tähtäimen tunnuslukuun. Vertailukeinoina käytettiin korrelaa-tio- ja regressioanalyysiä. Niiden avulla tutkittiin aineistoa vuosikohtaisesti sekä koko tutkimusjakson keskiarvoja käyttäen. Saatujen tulosten perusteella ulkopuoliset palvelut ei muodosta merkittävää korrelaatiota valittujen tunnuslukujen kanssa ja se ei myöskään selitä merkittävästi näiden tunnuslukujen muutoksia.